Als er iets is wat offshore schepen voor bijvoorbeeld de olie en gas industrie gemeen hebben, dan is het wel de complexiteit. Denk hierbij aan een offshore support vessel, een platform supply vessel en een rig support vessel. Stuk voor stuk complexe schepen en vaak one offs. Voortbouwen op basis van de kennis van voorgaande schepen is lang niet altijd mogelijk, simpelweg omdat er nieuwe innovaties moeten worden ontwikkeld. Geert Schouten, directeur van Shipbuilder: “De risico’s van nieuwbouwprojecten van dit soort schepen zijn enorm, omdat er vele honderden miljoenen mee gemoeid zijn. Tegelijkertijd zie ik in dit soort projecten nog steeds veel te veel handwerk. Denk hierbij aan het inkloppen en beheren van eisen in Excelbestanden. Met enorme risico’s en vermijdbaar meerwerk als gevolg.” In dit artikel duiken we dieper in de vraag hoe de risico’s tijdens de bouw van offshore schepen voor de olie & gas industrie verlaagd kunnen worden.

Schepen voor olie en gas industrie: Astronomische hoeveelheid data
Laten we eerst kijken naar de hoeveelheid data die nodig is voor de bouw van een complex schip. De hoeveelheid data die rondgaat op scheepswerven voor en tijdens de bouw is enorm. Geert zegt hierover: “Neem bijvoorbeeld een pijpenlegger, een veelvoorkomend schip in de olie en gas industrie. Vanwege de complexiteit van een pijpenlegger, bestaat de documentatie tijdens de bouw uit tienduizenden documenten waarvan sommige makkelijk 1.000 pagina’s bevatten. Denk daarbij aan eisen en IO listings. Die documenten verwijzen vervolgens ook naar documenten met daarin rules & regulations, standards en tekeningen. Over die laatste gesproken. Een dergelijk scheepsbouwproject heeft zomaar 15000 tekeningen. Als je dat optelt dan bestaat een dergelijk complex project zomaar uit 630 miljoen data elementen. Wie gaat daar dan het overzicht over bewaken? Laat ik duidelijk zijn, dat kan niemand. Denken dat we met mensen al die pagina’s gaan lezen zonder ook maar één risico te lopen is naïef. Om een dergelijk project succesvol te laten zijn heb je andere oplossingen nodig.”

Scheepsbouw: risico’s in teksten van offshore schepen voor olie en gas industrie
Overzicht houden is niet de enige uitdaging volgens Geert: “Denk hierbij ook aan een consistente informatievoorziening. Als voorbeeld noem ik het opstellen van een pipework eisenpakket. Geregeld kom ik in de olie en gas sector een eis tegen als: pijpen moeten het liefst worden gebogen in plaats van het gebruik maken van opzetbochten. De eerste vraag die ik heb: wat betekent ‘het liefst’? Heeft dat met een bepaalde situatie te maken? En over wat soort opzetbochten hebben we het precies als ze dan toch worden gebruikt? Ik kan zo wel even doorgaan. Mijn vragenlijst wordt dan heel lang. Het kan uiteindelijk tot veel problemen leiden, want een pipework eisenpakket is maar een klein onderdeel van het totale eisenpakket van een offshore schip. Alle inconsistenties in de documentatie samen kunnen dus vermijdbare faalkosten opleveren. Het kan nog wel eens allesbepalend zijn of een schip succesvol en zonder meerwerk opgeleverd kan worden.”

Olie bedrijven kunnen voorbeeld nemen aan Nederlandse marine
We zijn in dit artikel op zoek naar een antwoord op de vraag hoe risico’s in de olie & gas industrie vermeden kunnen worden. Waarin zit de oplossing? Geert: “Oliebedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan de Nederlandse marine. Marineschepen zijn bij uitstek complexe schepen en de risico’s zijn vanwege de hoge kosten enorm. En juist op die risico’s heeft de Nederlandse marine nu grip door innovatieve digitaliseringsslagen. Met onze scheepsbouw software Shipbuilder zijn alle data-elementen met elkaar verbonden. Inconsistenties worden gefilterd en moeten worden aangepast. Dat verplicht een inzet aan de voorkant en tijdens de bouw die zichzelf dubbel en dwars terugverdiend doordat de risico’s direct worden aangewezen en aan de voorkant kunnen worden geëlimineerd. Olie bedrijven zouden dergelijke systemen direct moeten omarmen wat mij betreft. Sterker nog, de inzet van digitalisering stelt ze in staat om sneller te werken en meer innovaties te ontwikkelen. Eenvoudig beginnen kan ook. Een gemakkelijke instap is document beheer en goedkeuringsprocessen data gedreven maken. Dat alleen levert al een enorme winst op ten opzichte van het gebruik van oplossingen zoals Sharepoint of Excel.

Digitalisering: 30% minder risico’s & meer innovaties
Inconsistenties zijn met de juiste inzet van digitalisering dus vermijdbaar. Uit klantervaring weten we dat dit eenvoudig met 30 procent kan afnemen. Maar dat is nog niet alles. Geert: “Als voorbeeld gebruik ik graag onze klant Ulstein. Doordat zij hun informatie in Shipbuilder als kennis hebben staan, hoeven zij niet bij ieder project het wiel opnieuw uit te vinden. Ze zijn in staat om bijvoorbeeld technische specificaties in een paar dagen op te stellen, waar het vroeger weken duurde. Data is kennis en door dat centraal beschikbaar te maken voor hergebruik, wordt veel tijd bespaard. Tegelijk stijgt de consistentie naar 100%. Zo zien we ook dat de tijd om je juiste informatie te vinden met 80 procent daalt bij onze gebruikers. Het voordeel laat zich raden. Er is tijd over om aan echte innovaties te werken. Er is dus goed nieuws voor de olie en gas industrie: bedrijven die digitalisering goed implementeren vermijden risico’s en zijn tegelijkertijd innovatiever.”