Minister Harbers reikt het eerste A0-emissielabel uit aan Huib van de Grijspaarde, oprichter van Futureproof Shipping. (foto’s ministerie van I&W)

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is in zijn nopjes. Zichtbaar trots reikte de bewindsman het emissielabel A0 uit aan de Maas, het eerste binnenvaartschip dat op groene waterstof gaat varen.

Future Proof Shipping (FPS) liet de Maas, die op diesel voer, ombouwen tot een schip met een waterstofvoortstuwing, tot de H2 Barge 1. ,,Ons doel is om in 2030 ten minste honderdvijftig emissieloze binnenvaartschepen te hebben. In die opgave zijn alternatieve brandstoffen zoals waterstof onmisbaar. Ik wil de eigenaar van dit bijzondere schip, Future Proof Shipping, dan ook feliciteren met deze primeur’’, aldus de minister die sprak van een absolute mijlpaal in de geschiedenis van de binnenvaart.
,,Mooi om te zien dat de techniek niet stilstaat. Het binnenvaartschip is omgebouwd van een diesel naar een waterstofvoortstuwing. Er komt geen druppel diesel meer aan boord, hiermee wordt zo’n 2000 ton CO2 per jaar bespaard. Een mooie stap naar verduurzaming van de scheepvaart’’, aldus Harbers enthousiast.

H2 Barge 1 wordt de komende jaren gecharterd door Nike, dat wekelijks honderden containers klimaatneutraal en emissieloos gaat vervoeren tussen Rotterdam en de BCTN inland terminal in Meerhout. In brandstofcellen aan boord wordt waterstof omgezet in elektriciteit. Naast de brandstofcellen heeft het schip ook accu’s aan boord. FPS heeft vorig jaar nog twee schepen gekocht, die worden omgebouwd tot waterstofschepen.
,,Dit is een cruciaal moment’’, zei CEO Richard Klatten van Future Proof Shipping. ,,Niet alleen voor ons, maar voor de hele scheepvaart. We hopen dat dit de industrie stimuleert om in de voetsporen van Nike te treden op weg naar zero emissie.’’

Om de transitie naar waterstof te stimuleren heeft de overheid 178 miljoen euro beschikbaar. Dat moet gedeeld worden met het zware wegtransport.

Voordelen label
Het emissielabel voor binnenvaartschepen is ontwikkeld door het Ministerie van I & W en het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart. Schippers kunnen hiermee laten zien hoe goed ze presteren op CO2-uitstoot en luchtkwaliteit. Het ministerie verwacht deze zomer met een aantal stakeholders uit de binnenvaartsector een convenant af te sluiten over brede toepassing van het emissielabel. Het label kan richting de toekomst voordelen opleveren voor schippers, bij bijvoorbeeld de toegang tot havens of financiering.
Regels voor varen op waterstof zijn er nog niet, daarom heeft de H2 Barge 1 een ontheffing gekregen om de komende vijf jaar te kunnen varen. Het doel is om in 2026 de regels voor varen op waterstof rond te hebben.