Per 1 maart is Menno Bijnagte (37) de nieuwe sales manager bij Koedood Marine Group. ‘Ik ben intrinsiek gemotiveerd om te beginnen bij dit mooie bedrijf en kan niet wachten om kennis te maken met iedereen’, zegt hij een week ervoor. Met zijn naaste collega’s heeft hij al wel kennisgemaakt en dat is hem goed bevallen.

Leo van Teeffelen

Sinds 2017 was hij werkzaam als acquisitiemanager bij Deal Drechtsteden. Menno: ,,Deal Drechtsteden bestaat tien jaar en heeft als doel de economische structuur te versterken en arbeidsplaatsen te creëren. Daar zijn we ver mee gekomen, nu concentreren we ons op verbetering van kwaliteit. We waren in concurrentie met Rotterdam en West-Brabant, de Drechtsteden profileerden zich te weinig. Een beetje inherent aan de streek. Ik deed dat hier met een klein, dedicated team met veel slagkracht. Niet dat het werk hier nu klaar is, maar soms moet je een nieuwe beslissing nemen in je leven.’’

Er zijn genoeg aanknopingspunten met zijn nieuwe baan. ,,Deal richt zich als netwerkorganisatie voornamelijk op de maritieme maakindustrie: binnenvaart, jachtbouw, de baggerindustrie en de vele toeleveranciers. Het maakt de Drechtsteden tot een van de sterkste maritieme clusters in Europa.’’

Het eerste contact met Koedood werd gelegd tijdens een beurs met managing director Maarten Jeronimus van Koedood. ,,Hij was op zoek naar een ervaren commercieel manager en ik had wel weer zin om het bedrijfsleven in te gaan.’’

Menno weet dat Koedood, sinds 2021 onderdeel van het Duitse Storm Group, bezig is met een transitie onder andere op het gebied van innovatie. Als koploper in de verduurzaming van de sector is het bedrijf voortdurend op zoek naar alternatieve brandstoffen. Hier wordt ook al uitgebreid mee geëxperimenteerd, zoals het bouwen van brandstofcellen en het ontwikkelen van een dual fuel methanol motor.

Uitdaging
Als salesmanager moet je een verkoop- en marketingteam aansturen, maar Menno maakt gelijk duidelijk dat hij een team nodig heeft voor succes. ,,Met Martijn van de Kamp en Jan Breedveld hebben we twee ervaren mensen in huis met veel vakkennis.’’ Voor de marketing kan hij bouwen op Leandra Gouw. Geen onbekende, want ook zij heeft eerder bij Deal gewerkt.

,,Ik ben verantwoordelijk voor de afdeling verkoop nieuwe motoren. De kwaliteitsproducten zoals de Mitsubishi motoren en generatorsets, de KEES Stage V motoren en de eerste motoren op waterstof maken het tot een uitdaging. Maar wel een leuke uitdaging. Daarnaast kijk ik ernaar uit om Koedood weer een nieuw gezicht te geven naar buiten, jullie zullen me veel gaan zien.’’

Naar de kennismaking met de andere collega’s, bestaande klanten en partners van het bedrijf kijkt hij uit. ,,Ik wil het graag samen met dit team oppakken.’’

koedood.nl