Ed Eichhorn (links) en Rob Borremans, de mannen achter Binnenvaartkennis.nl, de site die ze nog altijd puur hobbymatig beheren.

Hoe zit het nu écht op het traject tussen Lemmer en Delfzijl? Welke maximum vaarsnelheden gelden daar en wat zijn de maximale afmetingen voor schepen op deze wateren? Daarover bestond en bestaat veel onduidelijkheid onder schippers, maar die is bij deze voorbij. Op Binnenvaartkennis.nl is het complete overzicht in één oogopslag te vinden.

Zoals altijd staat alle informatie op Binnenvaartkennis.nl, zou je bijna zeggen. Laat dat maar over aan Rob Borremans en Ed Eichhorn, de mannen die van dit digitale informatiekanaal voor de binnenvaart een redelijk uit de hand gelopen hobby hebben gemaakt. Met gemiddeld achthonderd unieke bezoekers per dag, ongeveer vijftig maritieme partners die de site mede mogelijk maken en met om en nabij de zevenhonderd schippers waarmee ze – via drie Whatsappgroepen – continu contact hebben.

,,Binnenvaartkennis.nl is echt als hobby van Ed en mij begonnen’’, vertelt Rob Borremans. ,,Wij schreven alle mogelijke informatie over vaarwegen en havens op en deelden die met elkaar. Toen bedachten we: waarom zetten we die informatie niet op een website? Dan hebben anderen er ook wat aan.’’ Zo ontstond de site die in de afgelopen drie jaar veel bekendheid heeft vergaard in ‘het wereldje’.

Met een simpel uitgangspunt: merken Borremans en Eichhorn dat er vragen leven, dan zoeken zij de antwoorden op. Dat klinkt overigens wat eenvoudiger dan het is. Borremans: ,,99 procent van de informatie op Binnenvaartkennis.nl kun je elders op internet ook vinden. Maar dan moet je wel honderd verschillende sites afstruinen; Nederlandse, maar ook Duits- of Franstalige. Wat wij doen is alles verzamelen, uitwerken en overzichtelijk op een rijtje zetten. Alle bedieningstijden in Wallonië bijvoorbeeld vind je bij ons in één document.’’

Lemmer-Delfzijl
Zo doken ze onlangs ook in het drukke vaartraject tussen Lemmer en Delfzijl, omdat ze via de social media onvrede bespeurden over de gebrekkige informatievoorziening. En niet alleen dat: ,,Op de websites van de verschillende bevoegde instanties, de provincies Groningen en Friesland en Rijkswaterstaat, kwamen we soms verschillende gegevens tegen over diepte, snelheid en lengte’’, vertelt Rob Borremans. ,,Daardoor wisten schippers niet meer wat er allemaal wel en niet klopte. Er staat zelfs afwijkende informatie op de borden langs het water. Dat kan toch niet?’’

,,Je mag zonder vergunning met 111 meter lengte, 11,50 meter breedte en 3,50 meter diepgang varen over het hele traject, maar langs de vaarweg en op sommige sites staat dat anders. Wij zijn een paar dagen aan het uitzoeken geslagen en hebben via de juiste personen de juiste informatie gevonden. Zo weten schippers tenminste waar ze aan toe zijn.’’
Op Binnenvaartkennis.nl zijn daaraan toegevoegd onder andere de maximale snelheden en regels bij bruggen en sluizen, met alle contacten erbij, alsmede de aanwijzing van ligplaatsen.

Onuitputtelijk
Het totaaloverzicht Lemmer-Delfzijl is een van de laatste toevoegingen, maar de lijst te behandelen onderwerpen is natuurlijk onuitputtelijk. ,,We willen graag de Rijn per honderd kilometer uitwerken’’, zo onthult Borremans alvast een toekomstproject. ,,Maar ook: alle havens. Als je Port of Rotterdam bekijkt, dan kun je alles vinden, maar je moet wel de hele tijd van hier naar daar klikken om alles bij elkaar te zoeken. Wij zetten álles op één pagina; praktische informatie over waar je auto’s kunt afzetten bijvoorbeeld of waar je drinkwater kunt bijtanken. Zulke gegevens zijn op de havensites haast niet te vinden. Ja, we krijgen er ook feedback over: dan tipt het Havenbedrijf ons bijvoorbeeld over een toevoeging.’’

,,Wat we nooit doen is informatie plaatsen om het plaatsen alleen. We geven écht informatie waar de schipper wat aan heeft. Met de nieuwe generatie schippers wordt ook praktijkervaring gedeeld. Zo hebben we een pagina over het traject Antwerpen-Baasrode waarop je onder andere tips vindt over plaatsen met sterke stroming of die droogvallen bij laag water.’’ Het gebeurt allemaal onder het doeltreffende motto: we weten het niet beter, samen weten we meer!

Het dossier Lemmer-Delfzijl is hier te vinden.