Kooiman Marine Group heeft recent de opdracht ontvangen van VERBUND Hydro Power GmbH voor dit nieuwe schip. Naast het duwen van splijtbakken zal dit schip ook ingezet worden als ijsbreker op de Donau in Oostenrijk.

In een eerdere fase is het ontwerp voor dit schip ontwikkeld door Kooiman Engineering, onderdeel van Kooiman Marine Group, in nauwe samenwerking met VERBUND Hydro Power GmbH. VERBUND is een vooraanstaande leverancier van elektriciteit in Oostenrijk, opgewekt door een 10-tal Hydro dammen in de Donau. Om het grindbed rond een aantal van deze dammen te kunnen onderhouden heeft VERBUND de wens een tweetal splijtbakken te voorzien van een duwboot, welke sterk genoeg is om de combinatie stroomopwaarts te duwen.

“VERBUND kwam in eerste instantie op de markt met de vraag voor een schetsontwerp” vertelt Jiri de Vos, Lead Engineer bij Kooiman. “Duidelijk was dat het schip op zeer ondiep water veel stuwkracht moest kunnen leveren. Gezien onze ervaring met het ontwerp en de bouw van 4 krachtige duwboten voor ‘Veerhaven’ en de zeer wendbare werkschepen Zwerver 3 en 2, waren wij in staat een geschikt ontwerp voor te stellen.”

Ook zal het schip ingezet worden voor het breken van ijs, om mogelijke vorming van kruiend ijs tegen de dammen te voorkomen. Daarnaast zet VERBUND sterk in op productie en gebruik van waterstof om zo emissies en stikstof uitstoot sterk te reduceren. De duwboot zal dan ook voorbereid worden voor een eenvoudige ombouw naar het verbruik van waterstof voor de voorstuwing. ”Het is zeker geen standaard schip.” lacht Jiri.

“Toen we een idee kregen hoe ons nieuwe schip eruit moest komen te zien, hebben we een inventarisatie van werven gedaan en al snel kwamen we bij Kooiman Marine Group uit. Zij hadden namelijk de Veerhaven schepen ontworpen en gebouwd.” meldt Christian Sagat, verantwoordelijk voor de vloot van VERBUND. “Tijdens de eerste gesprekken raakten we vertrouwd met de bereidwilligheid van Kooiman om samen met ons een schip te ontwerpen dat in de toekomst ook op alternatieve brandstoffen kan varen. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat zij dit schip binnen gestelde levertermijn en met de vereiste kwaliteit kunnen leveren. Daarnaast is de samenwerking ook uiterst aangenaam!”

Jiri: “Er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren voordat we kunnen proefvaren. Kooiman Engineering zal eerst het ontwerp verder uitwerken. Daarna kunnen we veel zelf oppakken, zoals scheepsinterieurbouw, het leidingwerk, de machinale bewerkingen aan de schroefassen en de afbouw op één van de drie werven. Daarnaast schakelen we een aantal betrouwbare toeleveranciers in, zodat we tot een goed eindproduct komen!

Binnen Kooiman Marine Group zijn alle disciplines aanwezig die nodig zijn voor het ontwerp, de bouw en gecertificeerde oplevering van nieuwe schepen. Met de opdracht voor de duwboot van VERBUND laat Kooiman zien dat met maatwerk oplossingen ook duwboten met beperkt brandstof verbruik uiterst efficiënt ingezet kunnen worden.