Ellen Lengkeek

Geïnteresseerd en goed luisterend heeft koning Willem Alexander donderdag een indrukwekkend werkbezoek gebracht aan onder meer Koedood Marine Group en Holland Shipyards Group. Hij deed dat samen met minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat.

Het werkbezoek in Hendrik-Ido-Ambacht en Hardinxveld-Giessendam stond in het teken van innovatie en verduurzaming van de scheepvaartsector waar beide bedrijven zich al jaren sterk voor maken.
Bij Shipyards worden onder meer elektrisch- en waterstof-aangedreven schepen zoals veerponten gebouwd en technologieën als 3D-printen benut. Het innovatieve Koedood (in 2021 overgenomen door de Storm Group) richt zich al jaren op onder meer elektrisch aangedreven schepen en een emissievrije scheepvaart. Het bedrijf introduceerde ‘s werelds eerste binnenvaartschip aangedreven door een dual fuel lng-dieselmotor.

Foto: De koning, minister Adriaansens en Van der Staaij, die de maritieme sectoragenda gaat aanjagen, tijdens het werkbezoek [foto Koninklijke Relaties/ANP]

Personeelsgebrek
Maar ook het gebrek aan, en geschikt personeel, kwam tijdens het werkbezoek aan de orde.
Minister Adriaansens is nauw betrokken bij het toekomstplan voor de Maritieme Maakindustrie dat Nederland weer meer op de kaart moet brengen. Ook daarin wordt naar handvaten gezocht voor voldoende personeel en het verstevigen van de concurrerend positie tegenover het dominerende China waar de scheepsindustrie dankzij staatssteun floreert.

60 miljoen extra
In een toekomstplan voor de maritieme maakindustrie zijn 25 maatregelen opgenomen om de scheepsbouw te versterken. Verduurzaming, verbeterde technologie, en letterlijk ruimte voor scheepswerven worden in het plan onderstreept. In 2024 en 2025 investeert minister Adriaansens samen met de maritieme sector, zestig miljoen euro extra in innovatieve scheepsbouw.