De Brusselse Budabrug zou tijdens de eerste week van juni 2024 weer in dienst en volledig operationeel moeten zijn. De herstellingswerken aan de brug, die in december 2022 beschadigd raakte bij een aanvaring door een binnenschip, lopen op hun einde.

Matthias Vanheerentals

Na de botsing heeft de Haven van Brussel besloten om het brugdek in zijn oorspronkelijke staat te herstellen, als onderdeel van het emblematisch industrieel erfgoed van de Haven. Voor deze operatie moesten staalconstructietechnieken worden ingezet die vandaag de dag niet meer worden gebruikt. Zo werden er bijna drieduizend klinknagels vervangen met technieken uit de jaren 1950.

Tegelijkertijd werden de machines van de brug geïnspecteerd en opgeknapt zodat ze zo snel mogelijk weer in gebruik kunnen worden genomen zodra het brugdek eenmaal op zijn plaats lag. Na een grondige renovatie van het brugdek in de magazijnen van Hye, het bedrijf dat in opdracht van de Haven van Brussel de herstellingswerken uitvoert, is het brugdek opnieuw geschilderd. Eind mei zal het via de waterweg naar Brussel worden getransporteerd.

De Budabrug is eigendom van de Haven van Brussel die de dagelijkse operaties ervan verzekert. De brug ligt aan de noordelijke ingang van de Haven van Brussel. De brug werd in 1955 ingehuldigd en is een hefbrug met een doorvaarthoogte van 33 meter die onder normale omstandigheden 24 uur per dag en 365 dagen per jaar toegang geeft tot de voorhaven.