Foto: Port of Amsterdam/Jesse Kraal

350.000 m2
Op het dak aan de Kopraweg in de Amsterdamse haven liggen nu bijna 5000 zonnepanelen. Een mijlpaal, want hierdoor heeft de haven zijn doelstelling – om voor het eind van 2024 minstens 250.000 vierkante meter aan zonnepanelen in het havengebied te realiseren – al gehaald. Dus is er een nieuwe doelstelling: 350.000 vierkante meter aan zonnepanelen voor 1 januari 2025.

———


Heerema en Eneco legden al walstroom aan in het Calandkanaal. Foto: Eneco

Walstroom
Het Havenbedrijf Rotterdam gaat sneller walstroominstallaties aanleggen om de uitstoot van grote zeeschepen te verlagen. Alle diepzee containerterminals moeten in 2028 zijn voorzien van walstroom. Dat is twee jaar eerder dan Europa heeft bedongen in een klimaatwet.
De Rotterdamse haven heeft daartoe het belang in Rotterdam Shore Power BV (RSP) uitgebreid van 20 naar 50 procent. Daardoor heeft het met Eneco nu een gelijk aandeel. Samen gaan zij het aanbod van walstroom in de haven versnellen en uitbreiden.
Een nieuwe Europese klimaatwet verplicht de zeeschepen om vanaf 2030 gebruik te maken van walstroom als deze meer dan twee uur liggen afgemeerd. RSP verzorgt al walstroom voor de schepen van Heerema in het Calandkanaal. Ook zijn er projecten bij baggerbedrijf Boskalis in de Rotterdamse Waalhaven en DFDS Ferries in Vlaardingen van start gegaan.

———

Koopvaardij in oorlog
Bij het Nationaal Koopvaardijmonument De Boeg in Rotterdam heeft 4 mei een bijzondere herdenking plaatsgevonden. Daarbij werden ook de nieuwe website en databank van de Nederlandse koopvaardijvloot in de Tweede Wereldoorlog van Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945 gelanceerd.
‘Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939 is de Nederlandse koopvaardijvloot een van de grootste ter wereld. De schepen worden gemilitariseerd en er geldt een vaarplicht voor alle opvarenden tot zes maanden na het einde van de oorlog. Ruim 4100 opvarenden van Nederlandse koopvaardijschepen komen tijdens de oorlog om’, aldus beschrijft de stichting.
‘Zij worden jaarlijks bij monument De Boeg herdacht. De aantallen opvarenden en gevallenen waren lang niet precies bekend. Stichting Koopvaardijpersoneel 1940-1945 heeft daarom onderzoek gedaan en een databank opgezet van alle Nederlandse koopvaardijschepen en opvarenden die in Tweede Wereldoorlog gevaren hebben. 19.581 personen en 1336 schepen zijn momenteel in de databank opgenomen. De databank wordt toegankelijk via de nieuwe website van de stichting.’

———


De oude sluismuur hier middels zandzakken afgedekt. Foto: Nieuwe Sluis Terneuzen

Plofjes
Na de enorme knal de vorige keer waren het nu kleine plofjes waarmee de oude middensluis in Terneuzen is verwijderd. Bij de vorige gecontroleerde ontploffing liepen woningen in de omgeving schade op. Dat ging nu wel goed. De sluis in Terneuzen wordt een stuk ruimer zodat ook grote vrachtschepen via de Westerschelde de havens van Terneuzen en Gent kunnen bereiken. De sluis krijgt een diepte van liefst 16,44 meter, wordt 427 meter lang en 55 meter breed. Voor binnenvaartschepen wordt de nieuwe sluis een belangrijk onderdeel van de vaarroute Rotterdam-Parijs.

———


Droogte bij de Rijn, vorig jaar. Foto: C. Taheij

5 centimeter
Om nu al voorbereid te zijn op een watertekort in de zomer houdt Rijkswaterstaat een verhoogd waterpeil aan in het IJsselmeer en Markermeer. Het gaat om 5 centimeter verhoogd peil. Gevreesd wordt voor een tekort omdat er nu al veel minder sneeuw in het Alpengebied ligt.