Port of Antwerp gaat een sleepboot ombouwen naar een methanol aandrijving, een wereldprimeur en onderdeel van een vergroeningsprogramma van de eigen vloot van Port of Antwerp.

De methatug-sleepboot maakt deel uit van het Europese Fastwater project dat de haalbaarheid van methanol als duurzame brandstof voor de scheepvaart wil aantonen. Vanuit het Fastwater consortium heeft het Zweedse bedrijf Scandinaos het schip volledig uitgetekend, staat ABC (Anglo Belgian Corporation) in voor de ombouw van de motor en voor de methanoltanks en leidingen en past het Duitse Heinzmann de injectoren aan. Omdat binnenschepen moeten voldoen aan de regels van de CCR (Centrale Commissie Rijnvaart) is voor de methatug een afwijking nodig op de regelgeving. Daarom werd het project anderhalf jaar geleden voor het eerst voorgesteld aan CESNI, het Europees Comité voor de opstelling van standaarden in de binnenvaart waaraan ook sleepboten moeten voldoen. Vervolgens werd het voorgelegd bij de Europese Commissie. Deze heeft nu formele goedkeuring gegeven zodat binnenkort gestart kan worden met de ombouw van de sleepboot.

Naar verwachting is de methatug vanaf begin 2022 operationeel.