De Europese Unie stelt een miljoenensubsidie ter beschikking voor de doorontwikkeling van drie Limburgse binnenhavens: de Willem Alexander Haven in Roermond, de haven van Chemelot in Stein en de Beatrixhaven in Maastricht. Het betreft in totaal vier projecten met een totale investering van 76,3 miljoen euro, waaraan Europa 37,4 euro bijdraagt.

De projecten in de verschillende havens dragen bij aan het hergebruiken van grondstoffen en het verplaatsen van vervoer van weg naar water. Maar de projecten dragen ook bij aan een betere verbinding met het netwerk van binnenhavens van en naar Rotterdam en Antwerpen. Dit zorgt voor economische groei, meer banen en een beter concurrentievermogen voor Nederlandse bedrijven.
De erkenning van de aanvraag door de provincie Limburg is mede te danken aan de succesvolle samenwerking binnen Blueports. Gedeputeerde Stephan Satijn: ,,Dit is een grote stap in de verdere ontwikkeling van onze binnenhavens en verduurzaming van de transportsector in Limburg. Het is ook een bevestiging dat de binnenhavens van Limburg een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de circulaire economie binnen Europa.’’

Vier projecten
De subsidies worden ingezet voor vier projecten die binnen vijf jaar gerealiseerd gaan worden. In de Willem Alexander Haven in Roermond, veruit het grootste project van deze aanvraag, gaat het om een plan, waarbij hoogwaterbescherming wordt gecombineerd met logistieke kades. Hierdoor krijgen alle bedrijven in deze meest circulaire haven van Noord-Europa droge voeten.
Chemelot start met de doorontwikkeling van de haven Stein, die een essentiële rol speelt in de verduurzaming van het cluster. Om de productie te verduurzamen, zijn namelijk hernieuwbare grondstoffen nodig die per schip aankomen. Het gaat bijvoorbeeld om korrels die gemaakt zijn van huishoudelijk restafval en als grondstof voor de fabrieken dienen. Voor de continuïteit van grondstoffen is ook een nieuwe propeenverlading en infrastructuur voor transport nodig.
In de Beatrixhaven Maastricht gaat L’Ortye de eerste watergebonden reststromen terminal van Europa realiseren. Het gaat daarbij om grote hoeveelheden grond- en reststoffen. Het doel is om vloeistofdichte op- en overslagvoorzieningen te realiseren. De stromen worden hierbij duurzaam getransporteerd per schip. De ligplaatsen van de schepen worden voorzien van walstroom.
Façade Beton, onderdeel van de Berding Groep, wil in de Beatrixhaven een nieuwe kade bouwen om samen met de aangrenzende betonbedrijven 200 duizend ton van weg naar water te verwerken.