John Tournier en Melissa de Jong zijn blij met de nieuwe ontwikkelingen bij Dutch Marine Technology.

‘Blij om te helpen, waar je ook bent’ is de slogan van Dutch Marine Technology. Oprichters John van der Wens en John Tournier houden, samen met mededirecteur Emiel Poulich, niet van holle frasen. Dus wordt er ook na 12,5 jaar geïnvesteerd om deze slogan waar te maken. Opleiding en serviceverlening zijn de sleutelwoorden.

Leo van Teeffelen

De beide Johnnen hebben altijd als doel gehad een bedrijf op te zetten dat toekomstbestendig is. Vandaar de aanstelling van Emiel, vandaar de verhuizing tweeënhalf jaar geleden naar het strategisch gelegen pand in Alblasserdam en vandaar nu de investering in nieuw personeel dat intern wordt opgeleid. Melissa de Jong-Taal, zij is al twaalf jaar het gezicht van het bedrijf, merkt gelijk op dat DMT in tegenstelling tot wat je vaak hoort geen moeite heeft om mensen aan te trekken.
,,Dat zijn dan wel mensen van buiten de branche, die wij intern opleiden in theorie en praktijk en die wij ook cursussen bij fabrikanten laten volgen’’, vult John Tournier aan. Doel is de serviceverlening te vergroten, in plaats van terug te brengen zoals het hier en daar in de branche gebeurt. ,,Daarom investeren we niet alleen in werving, maar ook in behoud van mensen door ze in staat te stellen hun kennis uit te breiden en hen uitdagingen te bieden’’, aldus Melissa.

Beeldscherm en bureaustoel
Die interne opleiding is noodzakelijk, want Dutch Marine Technology kent veel vakgebieden: nautische installaties, communicatie, connectiviteit en entertainment. Reclame maken voor een functie als service engineer bij DMT kan John Tournier als de beste. Zo schreef hij in een facebookbericht: ‘Gisteren nog in het ARA-gebied aan het werk en een dag later in het mooie Frankrijk. Wil je ook een avontuurlijke en uitdagende baan in plaats van een beeldscherm en bureaustoel?’ Zo heb je geen personeelsadvertenties meer nodig…

Zowel John als Melissa is enthousiast over de eerste vrouwelijke servicemonteur in opleiding die de gelederen in januari komt versterken. ,,Zij zal eerst kennis opdoen in de passagiersvaart en meelopen met ervaren medewerkers. Het zou geweldig zijn als zij later volledig inzetbaar is en onze planner Herman de Ruiter haar en andere nieuwe medewerkers kan inzetten voor de serviceverlening. Die is trouwens niet beperkt tot Nederland, monteurs van DTM reizen door heel Europa en ook soms ook ver daarbuiten.’’

Alsof het nog niet genoeg is, levert, installeert en onderhoudt DMT ook connectiviteitssystemen voor de zeevaart en rijden de servicewagens naar terminals en de industrie op het land. Zorg is er ook, want de hele branche heeft te maken met materiaaltekorten. Dat wil DMT oplossen door de voorraad uit te breiden zodat de serviceverlening door kan gaan.
Mooi is ook de interne serviceafdeling, hier worden reparaties uitgevoerd waar andere bedrijven kiezen voor vervanging. Op deze afdeling werkt ook een Oekraïense medewerker die, zoals veel van zijn landgenoten, met volle inzet werkt.

Nieuwtjes
Twee nieuwtjes. Allereerst de populariteit van de IP-camerasystemen van DMT. Die geven een haarscherp beeld en die beelden zijn locatieonafhankelijk te bekijken. Er is een grote vraag naar en de klanten zijn er enorm tevreden mee. Het tweede nieuwtje is de door DMT ontwikkelde maritieme ‘Blackbox’, de DM6000 Compact IDR. Het bevat de nieuwste technologie voor het vastleggen van binnenvaartgegevens. Er loopt al een proef bij een rederij en andere rederijen hebben zich al aangemeld voor het uitproberen van dit nuttige apparaat. John tot slot: ,,We inventariseren de vraag naar dit nieuwe product. Wie interesse heeft, raden we aan zich vrijblijvend te melden.’’

www.dutchmarinetechnology.com