De APM-terminal. Foto: APM Terminals/Prinses Amaliahaven: Topview

Met de uitbreiding van de APM-terminal op Maasvlakte II ontstaat niet alleen één kilometer extra diepzeekade, maar ook extra kaderuimte voor barges. Het aantal bargekranen voor de binnenvaart wordt daarbij verdubbeld van drie naar zes kranen, meldt APM Terminals.

De aanleg van het 47,5 hectare grote terrein, waarmee ruimte wordt gecreëerd voor in totaal zo’n twee miljoen teu, betekent ook dat alle resterende, nog lege locaties voor uitbreidingsprojecten van APM Terminals in de Amaliahaven nu vergeven zijn.

Tussen de 40 en 45 procent van alle containers op de APM Terminal op Maasvlakte II wordt aangeleverd of afgehaald per barge, veelal via het systeem van fixed windows. Ook op de nieuwe bargekranen wordt straks met fixed windows gewerkt, duidt een APM-woordvoerster de te verwachten afhandelingswijze voor de binnenvaart. Zo’n vast tijdslot kan worden aangevraagd vanaf vijfentwintig moves. ,,Elk kwartaal wordt de window geëvalueerd op tijdigheid en move count. Tevens kan men ad hoc calls aanvragen’’, verduidelijkt de zegsvrouw ook.

In de praktijk betekent dit dat voor 9.30 uur aanvragen kunnen worden gedaan voor alle windows vanaf 00.01 uur de dag erna. ,,Op vrijdag kan dit voor heel het weekend, inclusief de maandag. En de gemiddelde wachttijd tussen de window-aanvraag en de teruggekoppelde window beslaat vier uren.’’

Klimaatneutraal
APM Terminals is sinds 2015 gevestigd op Maasvlakte II met een volledig geautomatiseerde CO2-emissievrije terminal. Ook het nieuwe deel van de terminal gaat volledig automatisch opereren en wordt klimaatneutraal. Tevens komt hier walstroom.

CEO Keith Svendsen van APM Terminals roemde bij de recente bekendmaking van de uitbreidingsplannen de Rotterdamse haven en de kansen en mogelijkheden voor bedrijvigheid die hier liggen. ,,Onze beslissing om verdere investeringen te doen en op Maasvlakte II uit te breiden, laat zien hoe belangrijk Rotterdam is voor de wereldwijde toeleveringsketens en voor ons mondiale netwerk.’’
Het Havenbedrijf Rotterdam bouwt de nieuwe kademuren. Haventopman Allard Castelein meldde zeer verheugd te zijn met het besluit van APM Terminals om de terminal uit te breiden en Rotterdam te kiezen als hub voor haar West-Europese activiteiten. ,,Deze extra terminalcapaciteit is hard nodig om de toenemende containervolumes de komende jaren op een efficiënte en duurzame manier te blijven afhandelen’’, aldus de hoogste baas van de ruim veertig kilometer lange haven waar op jaarbasis zo’n 467 miljoen ton goederen worden overgeslagen en circa 30 duizend zeeschepen en 100 duizend binnenvaartschepen arriveren.

Extra terminalcapaciteit
is hard nodig om toenemende containervolumes
op efficiënte en duurzame
manier af te handelen

A.P. Moller-Maersk
APM Terminals is één van de grootste exploitanten van containerterminals ter wereld en maakt deel uit van A.P. Moller-Maersk. Vorig jaar werd op de uiterste zuidpunt van de Amaliahaven al 18,5 hectare grond aan A.P. Moller-Maersk uitgegeven voor de ontwikkeling van 23 duizend vierkante meter crossdock-faciliteiten en een coldstore van 35 duizend vierkante meter.

Op het crossdock wordt korte termijnopslag gecreëerd voor zogenoemde ‘fast moving consumer goods’, oftewel geloste goederen die kort na aankomst weer verzonden worden en snel richting eindbestemming gaan. De coldstore is bedoeld voor het overslaan van agrofood producten, zoals bevroren vlees, vis, groenten en vers fruit, aldus het Havenbedrijf Rotterdam.
Tevens wordt voor Star Container Services, een dochtermaatschappij van A.P. Moller-Maersk, een empty depot aangelegd ter grootte van 16 hectare. Dit komt vlak naast APM Terminals te liggen.

De oplevering van het terrein met nieuwe kademuren staat voor medio 2024 gepland. De ingebruikname van de nieuwe APM-terminal vindt naar verwachting in de tweede helft van 2026 plaats, maar de exacte tijdsplanning is in grote mate afhankelijk van de levering van de kranen, aldus de APM-woordvoerster. ,,Hierover zal midden dit jaar meer duidelijkheid komen.’’