Een van de eerste klussen van DECOM was de ombouw van een boorplatform voor het Midden-Oosten

In de haven van Amsterdam worden niet alleen schepen onderhouden, maar ook gesloopt. Sinds 2018 gebeurt dat bij DECOM, dat is gevestigd op het terrein van de vroegere ADM-werf.

• Jan van den Berg

Wie denkt aan het slopen van schepen ziet waarschijnlijk beelden voor zich van stranden in India of Pakistan, waar arbeiders onder zeer gevaarlijke en vervuilende omstandigheden moeten werken. Dat dit niet meer van deze tijd is, of zou moeten zijn, is iets waar steeds meer reders van overtuigd raken en waar in Europa steeds strengere regels voor komen. Slopen moet schoon en veilig zijn. DECOM Amsterdam voorziet in deze behoefte.
Het bedrijf is in 2018 opgericht als dochteronderneming van de Koole Groep en werd twee jaar later operationeel. Sinds een jaar is DECOM onderdeel van de investeringsmaatschappij Larendael van ondernemer Wim Beelen. Het terrein waarop DECOM ligt, is ook gekocht door Larendael. Het betreft een deel van het terrein waarop tot 1985 de Amsterdamse Droogdok Maatschappij was gevestigd. Het gaat om zestien hectare, waarvan de helft bestaat uit water.
Larendael bouwt hier momenteel de Dutch Superyacht Tech Campus (lees hierover meer in de Maritiem Courant van december op maritiemmedia.nl), die superjachten gaat bouwen en onderhouden. DECOM zal gaan samenwerken met de Campus en er operationeel gezien onderdeel van worden.

DECOM helpt ook bij de ombouw of reparatie van platforms die elders worden ingezet

Goedgekeurd
Er is genoeg werk voor DECOM. Zoals aangegeven wordt de wet- en regelgeving voor het slopen van schepen en offshore platforms steeds strenger. Europese regelgeving heeft een einde gemaakt aan de export van afval in de vorm van end-of-life-schepen naar ontwikkelingslanden. Het demonteren van Europese schepen moet plaatsvinden op een door de EU goedgekeurde ontmantelingswerf. DECOM behoort tot de werven die zijn goedgekeurd.
Daarbij gaat het niet alleen om schepen. Op de Noordzee staan honderden platforms voor de productie van olie en gas. Het overgrote deel daarvan zal de komende decennia verwijderd moeten worden. Voor de meeste volgt dan de sloop. Voor een klein deel wordt overigens een andere bestemming gevonden, bijvoorbeeld in de infrastructuur voor de productie van waterstof met behulp van offshore windturbines.
Niet elk Noordzee-platform dat verdwijnt, valt in handen van de slopers van DECOM of een soortgelijk bedrijf. DECOM kan ook behulpzaam zijn bij de ombouw of reparatie van platforms, die elders ingezet gaan worden. Dat is al eens gebeurd met een platform dat dienst had gedaan in West-Afrika en na aanpassingen bij DECOM is vervoerd naar een klant in het Midden-Oosten.


De doormidden gebroken bulkcarrier OS 35 is bij DECOM gesloopt

200 duizend ton
Verantwoorde sloop zal echter de belangrijkste activiteit van DECOM zijn. Dit houdt onder andere in dat de stoffen en materialen die bij de sloop vrijkomen op een veilige en milieuverantwoorde wijze worden afgevoerd en verwerkt. Denk dan aan asbest en verf die lood of chroom-6 bevat. Daarnaast is er uiteraard het nodige aanbod aan waardevolle metalen als staal, koper en aluminium.
De sloopobjecten worden op het droge gedemonteerd. Platforms worden direct op het terrein gelift, waarna de ontmanteling op het terrein wordt uitgevoerd. Schepen leggen eerst aan bij de kade. Na een inspectie en inventarisatie worden ze ontdaan van vloeistoffen. Zodra dit is gebeurd, wordt het schip door middel van lieren op een vloeistofdichte vloer getrokken. Dan vindt de verdere ontmanteling plaats. Afval en schroot worden gescheiden bewaard en droog in containers of duwbakken geladen. Het restafval wordt verwerkt door gecertificeerde afvalverwerkers. DECOM heeft een capaciteit van 200 duizend ton per jaar.

Er zijn intussen al een paar schepen gesloopt, zoals de Sliedrecht, een schip van 500 ton. Van een andere categorie is de OS 35. Deze bulkcarrier met een laadvermogen van 35 duizend ton zonk en brak in tweeën in augustus 2022 bij Gibraltar na een aanvaring. Koole heeft het van de lading betonijzer ontdaan en vervolgens naar DECOM vervoerd alwaar het is gesloopt.