Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien van Tiem en Damen Marine Components hebben een contract getekend voor een roer- en stuursysteem tijdens scheepvaartbeurs Maritime Industry in Gorinchem. De twee bedrijven bouwen voor VDO Maritiem een tanker die naar verwachting wordt opgeleverd in het tweede kwartaal van 2024.

Het nieuwbouwschip, MTS Valentino, is gebaseerd op het innovatieve, ‘laagwater’ MoneyMaker 3.0 ontwerp van RensenDriessen Shipbuilding, dat ook het casco bouwt. De Gerlien van Tiem uit Druten is verantwoordelijk voor de complete afbouw, die in opdracht van VDO Maritiem uit Hendrik-Ido-Ambacht wordt uitgevoerd.
DMC levert het elektrisch-hydraulisch besturingssysteem, vier HD profielroeren en een bijpassende roeraandrijving. Daarnaast heeft VDO Maritiem gekozen voor een RMS: een actief rotorkoproersysteem dat de veiligheid en controle over het schip in ongeladen toestand aantoonbaar verbetert. Het ‘zeilen’ bij harde (zij)wind wordt door de inzet van een RMS voorkomen. DMC heeft dit recent gemoderniseerd.
Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem: ,,Wij zijn erg trots dat we ook dit schip voor VDO Maritiem mogen afbouwen. Naast de afbouw produceren en installeren wij ook onze spudpaal en stuurrooster boegschroef voor deze binnenvaarttanker. Door het gebruik van onze vierkante spudpaal ligt het schip heel stabiel en veilig.’’