Arie Koedood verkocht 2,5 jaar geleden zijn bedrijf Koedood Marine Group. Dit jaar staat hij in hal 8 op Europort vanuit de Nederlandse Innovatie Maatschappij (NIM).

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Nadat de verkoop van zijn bedrijf was Koedood nog twee jaar adviseur van het nieuwe bestuur. Toen hij na zijn vertrek hoorde dat ook de R&D-manager het bedrijf verliet, ging er iets knagen. ‘’Ik vond het heel zonde dat al die kennis eventueel verloren zou gaan.

Koedood vertelt: ‘’We zijn toen met een ploegje bij elkaar gaan zitten. We hebben het idee opgevat om een bedrijfje op te richten waar ook andere bedrijven op innovatief gebied mede aandeelhouder van zouden kunnen worden. Zo zouden we de innovatie binnen de scheepvaart kunnen versnellen.’’

Intensieve, innovatieve samenwerking
Bij de NIM draait het om intensieve samenwerking op innovatief gebied. Maar wat betekent dat in de praktijk? ‘’Het begint bij een vraag die bij ons binnenkomt’’, legt Arie Koedood uit, ‘wij gaan dan kijken bij de aandeelhouders welke partij of partijen het meest voor geschikt is of zijn om hiermee aan de slag te gaan.’’ De samenwerking kan ook veel toevoegen als bedrijven bijvoorbeeld een consortium moet vormen voor een subsidieaanvraag. ‘’Dat is dat veel makkelijker als je elkaar al kent via de NIM.’’

‘’Je kunt het zien als een vliegwiel, wij proberen het vliegwiel aan te krijgen. En om te zorgen dat we met de groep over ideeën na kunnen denken en elkaar stimuleren in de hoop dat goede ideeën niet ongebruikt en onontwikkeld blijven‘’, vat Koedood de NIM kort samen.

Wat belangrijk is bij innovatie, is dat het niet alleen om de technische ontwikkeling gaat. Technische ontwikkeling wordt nutteloos wanneer het logistiek gezien niet haalbaar is. ‘’Veel partijen vinden het lastig om keuzes te maken over waar ze op in gaan zetten omdat ze niet weten wat er gaat komen’’, legt Koedood uit, ‘’wij hopen ze daar een beetje mee te kunnen helpen’’.

Industriële revolutie
De NIM is dan ook streng op het toelaten van aandeelhouders. Nog niet alle aandelen zijn vergeven, maar aandeelhouders moeten ook daadwerkelijk wat willen toevoegen aan de missie van de NIM.

Koedood kijkt naar de geschiedenis, het heden en de toekomst: ‘’Ik denk dat we het ons niet beseffen en niet zo benoemen, maar we staan aan de vooravond van een nieuwe industriële revolutie.’’

Een industriële revolutie die volgens Koedood best wat vlotter zou mogen gaan. Met het klimaatakkoord voor 2050 in zijn hoofd zegt hij: ‘’Ik ben van mening dat de innovatie te langzaam gaat. Het is te halen, maar tot aan 2050 moeten we echt wel flinke stappen gaan maken. Ik vind dat dat te weinig gebeurt. Vandaar de NIM, waarbij we met elkaar samenwerken om het te versnellen.’’