Al varend meet het ms Calando de waterdieptes. De data kunnen door Ronnie en Patricia Rutjes weer worden gebruikt tijdens het varen.

‘Varen met de waterdieptes gewoon zichtbaar in mijn Tresco-kaart is hartstikke fijn. Het werkt goed en de dagelijks actuele gegevens helpen me bij het varen.’ Dat zegt Ronnie Rutjes. Hij vaart samen met zijn vrouw Patricia op het ms Calando. Ze waren een van de eerste gebruikers van CoVadem Smart Navigation. De waterdieptekaart voor Inland ECDIS is sinds oktober verkrijgbaar.

De Calando is 105 meter lang en 10,50 meter breed. Het laadvermogen is 2.407 ton. De familie Rutjes is lid van de NPRC en vaart op contractbasis zout van Hengelo naar Uerdingen, Dormagen en Leverkusen.
De Calando is een van de ruim tweehonderd schepen die al varend meten voor CoVadem: gegevens van de dieptemeter worden naar de database verstuurd. Daar worden ze centraal verwerkt, geanalyseerd en verrijkt. Zo dragen ze bij aan de informatie over de daadwerkelijke waterdiepte op de Rijn.

,,De CoVadem Box, een klein kastje, is vorig jaar zomer ingebouwd toen we op de werf lagen om klasse te maken. De NPRC bood leden aan om een deel van de kosten te vergoeden en daar hebben we gebruik van gemaakt. Je merkt niets van dat meten en versturen. Dat gaat automatisch. Je hebt er geen omkijken naar.’’
Het resultaat bevalt Ronnie Rutjes prima. ,,Nu krijgen we de data terug. Gewoon in de Tresco-kaart. Daar doe je het voor. Na dertig jaar weet je natuurlijk best wel de weg op de Rijn, maar toch is het een waardevolle toevoeging.’’ Voor veel schippers is de veiligheid een reden om voor de waterdieptekaart te kiezen. Ronnie beaamt: ,,Je ziet waar hoeveel water staat. Het is de bevestiging: hier vaak ik goed. Of: daar staat meer water dan ik vermoedde. Nu kies ik op sommige stukken de andere wal, waar ik dat voorheen niet deed.’’

Zuinig varen
De familie Rutjes heeft door CoVadem ook een flowmeter laten installeren. ,,Om het verbruik te meten. We hadden al een digitale meter op de motor, maar die keek naar het toerental. Ik praat eigenlijk altijd in het verbruik van liters per uur, niet in toeren. Al klopte de omrekening van de toeren naar verbruik heel goed. De cijfers van de digitale meter en de flowmeter komen aardig overeen.’’
,,Zuinig varen is wel iets waar ik mee bezig ben. We doen nu een half jaar dit zoutvervoer, en dat helpt. Je kunt beter plannen en je hoeft je niet te haasten. Je weet wanneer je kunt laden en lossen en kan dus beter plannen.’’

CoVadem Smart Navigation helpt ook het brandstofverbruik te verlagen, denkt Ronnie: ,,We varen er nu nog te kort mee om de cijfers te analyseren, maar je kunt op de rivier beter water opzoeken en een net even wat efficiëntere koers te bepalen. Door CoVadem ben je er ook bewuster mee bezig, merk ik.’’

Meerwaarde
Op basis van de actuele en voorspelde dieptes op de vaarroute is het in een aantal gevallen mogelijk om veilig dieper te laden. Voor de familie Rutjes gaat dat niet op. ,,Wij hebben te maken met de beperkingen door het Twentekanaal; de maximale diepgang is 2,40 meter. En anders zou ik denk ik toch ook niet snel de grens opzoeken.’’
Ronnie ziet nog wel een ander voordeel van CoVadem Smart Navigation: ,,Ik zie meerwaarde voor mensen die moeten leren varen, die de Rijn moeten leren kennen. Voor ervaren schippers is het vooral prettig om de bevestiging te krijgen dat je een goede koers aanhoudt.’’

CoVadem Smart Navigation heeft nu de Rijn als dekking, van Rotterdam tot Bazel. Als het aan de familie Rutjes ligt, volgen er meer rivieren. ,,Te beginnen met de IJssel. Dan hebben we ons hele traject te pakken. Ik kijk er nu al naar uit dat we straks ook de diepte op de IJssel straks in de stuurhut in beeld hebben.’’