PortLiner heeft op 8 Juni jl. definitief een Omgevingsvergunning ontvangen van de Gemeente Rotterdam en DCMR Milieu voor het mogen afmeren en installeren van een emissievrij oplaad- en opslagponton aan het Hartelkanaal. Het binnenvaartbedrijf kan hierdoor nu officieel van start met de bouw van het ponton en de eerste elektrisch aangedreven binnenvaartschepen van Nederland.

Zo’n twee jaar geleden startte PortLiner samen met Greenchoice en Vattenfall het project om een emissievrij laad- en opslagponton in het Hartelkanaal te realiseren. Maar om daadwerkelijk met de bouw hiervan te kunnen starten, moesten eerst de juiste vergunningen worden geregeld. Na een gedegen onderzoek van DCMR Milieu in samenwerking met de Gemeente Rotterdam is de vergunning dan nu echt een feit.

Mijlpaal
De afgifte van de omgevingsvergunning Bouw & Milieu vormt een belangrijke mijlpaal voor PortLiner’s innovatieve project. “Met deze vergunning en het bijbehorende project zetten we een belangrijke stap in de transitie naar een duurzamere scheepvaart,” vertelt van Meegen, directeur van PortLiner.

Ook kan er nu echt begonnen worden met de bouw van het eerste E-storage ponton (drijvend bunkerstation) van Nederland. Dit ponton zal dienstdoen als bunkerstation met een capaciteit voor 40> schepen die gebruik willen maken van de flowbatterij-technologie.

Elektrolyt tanken
De toekomstige CO2 neutrale binnenvaartschepen van PortLiner’s hand – voor het eerste schip van 135 x 14,5 x 4,25 meter liggen de detailtekeningen al klaar bij de werven – worden voorzien van flowbatterijen. Hoewel deze technologie al meer dan vijftig jaar bestaat, heeft PortLiner de primeur om als eerste een 100% elektrisch aangedreven schepen ermee te realiseren.

“Het project is een zero emissie-systeem,” licht Van Meegen toe, “wat inhoudt dat er geen schadelijke uitstoot is. Dit garandeert een schonere binnenvaart en biedt tevens de mogelijkheid om bestaande schepen om te bouwen (retrofitten) naar dit systeem.”

Bij flowbatterijen wordt de energie (elektriciteit) opgeslagen in elektrolyt. Aan boord van het schip wordt positief en negatief elektrolyt langs de stack (conversiecellen) gevoerd, waardoor elektriciteit kan worden opgenomen en afgegeven.

Het elektrolyt is een vaste hoeveelheid die steeds hergebruikt kan worden. Zo kan na gebruik het lege (ontladen) elektrolyt op een oplaad- en opslagponton omgewisseld. Ook kan nieuw elektrolyt worden ‘getankt’ bij een speciale elektrolyt bunkerboot.

Toekomstbestendig
PortLiner is overtuigd van de flowbatterij-technologie als oplossing voor de toekomst van de maritieme wereld. Van Meegen: “Het is ideaal voor de binnenvaart omdat het niet brandbaar of explosief is en onder normale druk werkt. Ook zijn de onderhoudskosten laag en heeft het een lange, en dus duurzame levensduur (>50 jaar).”

De flowbatterij kan onbeperkt op- en ontladen, zonder slijtage of veroudering, wat het een van de meest duurzame transportoplossingen maakt. Ook zijn vermogen en energie losgekoppeld: bij eenzelfde vermogen kan meer of minder energie worden meegenomen – in grotere of kleinere tanks. Dit is een groot voordeel ten opzichte van lithium-ion-batterijen.

Hartelkanaal
Het E-storage ponton komt te liggen op een belangrijk kruispunt van scheepvaartroutes, namelijk aan het Hartelkanaal in de Europoort. Een centrale plek in Noordwest-Europa, waar het gros van de containerschepen, die van Rotterdam naar Antwerpen of Duitsland varen en van de Maasvlakte naar Amsterdam, langskomen.

Ook krijgt het E-storage ponton een directe aansluiting op het windpark van Greenchoice, een van de partners in dit project, dat aan het Hartelkanaal staat. Het oplaad- en opslagponton heeft zo, via de acht windmolens die er staan, gegarandeerd een continue toevoer van groene energie.

Emissievrije ambitie
De ambitie is om meerdere E-storage pontons verspreid over Europa af te meren, waaronder Amsterdam. De vergunning daarvoor heeft PortLiner al op zak. Van Meegen: “PortLiner is vastbesloten om een pionier te zijn op het gebied van emissievrije transportoplossingen en om een voorbeeld te stellen voor anderen in de sector.”

Maar nu eerst ligt de focus op de voorbereidende werkzaamheden die nodig zijn voor de bouw van het oplaad- en opslagponton. PortLiner hoopt binnen afzienbare tijd het eerste E-storage ponton van Nederland te kunnen lanceren.