Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) ligt sinds enige onder vuur na een opgelegde schorsing door de Raad van Accreditatie, vanwege het niet kunnen voldoen aan enkele non-conformiteiten. Dit betekent dat met ingang van 26 oktober, het NBKB (tijdelijk) niet langer bevoegd is om certificerende inspecties uit te voeren.

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ziet dit probleem vanzelfsprekend graag zo snel mogelijk opgelost worden om ophoping van nog te keuren schepen en het uitblijven van certificaat-verlengingen te voorkomen. Andere partijen met dezelfde bevoegdheden kunnen dit niet overnemen. Zij dienen namelijk een compleet plaatje te hebben van de al afgenomen keuringen, om zo herkeuringen te voorkomen.

KBN stelt dat er schrijnende gevallen kunnen ontstaan waarbij de geldigheid van certificaten verlopen en nog geen nieuwe vertrekt is. Voor die specifieke gevallen dient de scheepseigenaar direct contact op te nemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de bevoegde autoriteit in Nederland is, voor het tijdig verstrekken van de vereiste certificaten.