Het Havenbedrijf Rotterdam trekt ruim 3,5 miljoen euro uit om de Wilhelminahaven in Dordrecht ‘future proof’ te maken. Er komen sterkere afmeerboeien voor grotere schepen, nieuwe steigers en het wordt makkelijker manoeuvreren in
de zeehaven. 

Ellen Lengkeek

Het watervlak wordt in de plannen opnieuw ingedeeld zodat de nautische ruimte beter kan worden benut door de schepen en de situatie overzichtelijker en veiliger wordt. De zee- en binnenvaartsteigers in de haven worden de komende maanden opgeknapt en deels vernieuwd.

De 300 meter lange loopsteiger en de afmeerpalen vallen daaronder. Ook komt er een speciale plek waar duwbakken kunnen worden afgemeerd. In dat ‘duwbakvak’ kunnen tegelijkertijd zes tot acht duwbakken worden afgemeerd voor board-board overslag op de afmeerboeien in de haven. Met die aparte zone voor duwbakken wordt ook een ontsluiting voor de Kilkade 7 gemaakt. Mede belangrijk voor het nu braakliggende Akzo-terrein met het oog op nieuwe bedrijven.

Februari 2020

Ook de afmeerboeien die nu in de haven liggen zijn aan vervanging toe. Er komen vijf nieuwe exemplaren met een trekkracht van 200 ton. Dat betekent dat ook  grotere schepen meer, gelijktijdig en sneller lading kunnen overslaan. Aanpak van de Dordtse zeehaven en investeringen van meerdere bedrijven hebben in de afgelopen jaren al geleid tot een stijging van overslag van meer dan een miljoen ton. Het havenbedrijf ziet kansen voor nog meer bedrijvigheid met de aantrekkende wereldeconomie.

De werkzaamheden beginnen aan het eind van dit jaar. In februari 2020 moet de klus zijn geklaard en alles operationeel zijn.