Dennis van Wijlen, 51 jaar oud en ‘vrijgezellig’. Begonnen als leerling dieselmonteur bij Geveke motoren in 1989, later als monteur bij Machine Fabriek Bolier de zeevaartmotoren ingegaan tot hij gevraagd werd om bij Cummins Diesel Sales & Service bv te komen werken in 1998, in diverse functies. ‘In 2007 heb ik De Ruyter Service (DGA) op mogen zetten en heb ik mij bezig gehouden met de technische kant van Emigreen. Ik heb Marine Power Drechtsteden opgericht in 2014. Later heb ik deel mogen nemen in de ontwikkeling van Danvest energy en MPD Fluid technology.’

Dit wist je vast nog niet van hem!

Omschrijf jezelf in (ongeveer) drie woorden!
Oplossingsgericht, rechtdoorzee en altijd positief in het leven.

Ben je opgegroeid met/aan het water?
Mijn vader was machinist op de grote vaart en van kleins af aan gingen we met het bootje in weekends en vakanties het water op. Zelf heb ik altijd een band met het water gehad omdat ik ben opgegroeid in een dorp dat aan de rivier de Noord lag en waar we aan het einde van de straat het riviertje de Graafstroom hadden, waar ik vaak met mijn eigen bootje ging varen en vissen. Later ben ik jaren als vrijwilliger schipper geweest bij de Reddingsbrigade Dordrecht, en betrokken geweest bij veel water gerelateerde ongevallen en problemen rond het eiland van Dordrecht.

Als je niet aan het werk bent, wat doe je dan het liefst?
Op een bootje dobberen en genieten van de omgeving en rust.

Wat is de mooiste plek waar je ooit bent geweest?
Op het moment van dit interview ben ik op zakenreis in Laos. Ik ben verbaasd over de ongerepte natuur en rust hier.

Waar kun je ’s nachts van wakker liggen?
Als er wat aan de hand is bij een van mijn collega’s. Verder slaap ik best goed.

Blijft je werk je altijd boeien? En loop je ook tegen terugkerende ergernissen aan?
Het binnenvaartwereldje is een geweldige, maar lastige wereld. De motoren evalueren in verband met aanscherpende emissie-eisen, maar de schepen ontwikkelen niet altijd mee. Laatst hebben wij een stukje van ons onderzoek naar brandstofkwaliteit gepresenteerd en hebben we motorgevolgschaden in beeld gebracht. De algemene reactie is dan: verontrustend, maar we gaan weer over tot de orde van de dag. Vaak is de stelling: ik ga geen geld investeren als de toegeleverde brandstof niet voldoet aan de specificatie van de motor die ik aan boord heb staan. Dat frustreert weleens, want op langere termijn kost de schade aan de motor tien keer meer. We moeten niet vergeten dat in omliggende landen wetgeving ontstaat op vuildeeltjes in brandstof en in ons land nog niet.

Ik heb altijd een band met het water gehad omdat ik ben opgegroeid in een dorp dat aan de rivier de Noord lag

Wat is je favoriete restaurant?
Ik lust bijna alles, als het maar niet uit het water komt.

Waar ben je stiekem al best goed in, terwijl haast niemand dat van je weet?
Ik word regelmatig betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten die op de tekentafel liggen bij de fabriek. Ik mag dan mijn input geven over de richting die we op zouden moeten gaan. Regelmatig word ik ook in het buitenland gevraagd als externe expert in energievraagstukken, om te helpen achterhalen hoe dingen beter en veiliger kunnen. Daarvoor ben ik vaak op reis.

Welke film/serie/documentaire zou iedereen eigenlijk gezien moeten hebben?
Er word veel gesproken over ‘nieuwe’ technieken in de energietransitie. Wat we nu als nieuw beschouwen, waterstof en dergelijke, bestaat eigenlijk al heel lang en wordt verbeterd. Waterstof is een goed product, maar er is veel energie nodig om het te produceren. Oftewel: de vervuiling vindt elders plaats. Ik geloof wel in H2 en in H2 in bestaande interne verbrandingsmotoren, maar ik denk dat we nog zeker twintig jaar nodig hebben om tot ene betaalbare oplossing te komen voor de markt. Op Netflix is een documentaire te vinden van Bill Gates over het opwekken van stroom door middel van kernenergie nieuwe stijl. Er zijn technieken beschikbaar en in ontwikkeling die het restafval binnen de perken houden. Deze technieken kunnen we gebruiken als bron voor onder andere de waterstofrace.

Als je nog eens de kans zou krijgen om een hele nieuwe carrière te beginnen; voor welke richting zou je dan kiezen?
Er zijn genoeg uitdagingen in het vooruitzicht. De energietransitie blijft nog decennia boeiend en tot aan mijn pensioen zal energieopslag een hele evolutie doormaken. Vanaf komend jaar krijgen we vanuit Cummins een zeer vooruitstrevende productrange waarmee we de markt op kunnen. Kortom: ik hoef niet zo nodig iets heel anders te gaan doen.

Zijn er mensen in je branche die je als vrienden beschouwt?
Jazeker, door mijn werk ben ik veel interessante, leuke mensen tegengekomen die ik inmiddels als vrienden zie. Met hen ga ik ook privé om en dan praten we zeker niet alleen over het werk, maar over het hele leven.

Van welke nieuwsgebeurtenis weet je nog precies waar je was toen je ervan hoorde?
De gebeurtenissen van Ground Zero. Ik was thuis om mijn spullen te pakken om in Duitsland een motorprobleem te verhelpen. De tv stond aan en ik was perplex toen ik live zag wat zich afspeelde in de Verenigde Staten. ‘s Avonds moesten we via een sluiproute de Duitse grens oversteken, omdat eigenlijk alles op slot stond. Die dag staat in mijn geheugen gegrift en heeft de wereld voor iedereen veranderd.