Afgelopen week is het Landing Platform Dock Zr.Ms. Johan de Witt vertrokken bij de werf van Damen Naval in Vlissingen-Oost. Het amfibisch transportschip heeft de afgelopen dertien maanden een omvangrijke Midlife Update (MLU) ondergaan in combinatie met de derde periode van het Benoemd Onderhoud (BO). Ondanks de korte tijdsperiode en verschillende uitdagingen werd het schip volgens schema op vrijdag 31 maart overgedragen aan de Defensie Materieel Organisatie (DMO). Het schip wordt nu naar Den Helder gesleept, gesleept waar Defensie samen met Damen Naval nog een aantal restwerkzaamheden en meerwerk zal uitvoeren.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

“We zijn er enorm trots op dat we samen met Defensie dit complexe project conform de planning hebben kunnen afronden. Er is het afgelopen jaar keihard gewerkt en het resultaat overtreft onze verwachtingen”, aldus Projectdirecteur Fer Tummers van Damen Naval. “Ons bedrijf heeft al sinds 1905 een nauwe relatie met de Koninklijke Marine en dit project is het meest recente voorbeeld van de uitstekende samenwerking tussen Damen Naval en de DMO, de Directie Materiële Instandhouding (DMI) en de bemanning van de Johan de Witt.”

De MLU/BO3 was een gezamenlijk project van Damen Naval en Damen Shiprepair Vlissingen (DSV). De bedrijven delen een scheepswerf in Vlissingen-Oost, waar de Johan de Witt op 3 maart 2022 arriveerde. In juli 2022 werd het schip verplaatst naar het droogdok van DSV voor onder andere de conserveringswerkzaamheden van het onderwaterschip, de opbouw en van alle tanks. In november 2022 verliet de Johan de Witt het droogdok eerder dan gepland en werden de werkzaamheden voortgezet aan de kade.

Er waren 69 MLU-items gepland, waaronder het opknappen of vervangen van apparatuur zoals bewapenings- en communicatiesystemen, zoetwatermakers (RO-units), zeewaterpompen voor brandblus en koeling en meer. De brug, de joint operations room, de commando centrale en de technische centrale zijn compleet vernieuwd en ook de masten zijn verbouwd. Ook werden er ruim 60km aan nieuwe kabels getrokken en nieuwe dekbedekking geïnstalleerd. De medische faciliteiten aan boord, zoals de operatiekamer, IC-bedden en verpleegzaal, zijn volledig gemoderniseerd.

De Johan de Witt is het tweede amfibisch transportschip dat Damen Naval heeft gebouwd voor de Koninklijke Marine. In 2003 werd begonnen met de bouw van het 176,35-meter lange schip op de Damen Naval-werf in Roemenië en in 2004 werd het casco naar Vlissingen gesleept waar het schip verder werd afgebouwd. Oplevering en indienststelling volgden in 2007.

Fer Tummers: “De Johan de Witt is een maritieme alleskunner en één van de mooiste schepen die we voor de Koninklijke Marine hebben mogen bouwen. Het is dan ook extra bijzonder om haar 15 jaar na oplevering terug in Vlissingen te hebben voor deze MLU/BO3. Met het onderhoud en de upgrades die het LPD nu heeft gehad, is het schip er helemaal klaar voor om de komende 15 jaren haar werk te doen.”