Cees Barth (links) en Guido Hueting beginnen dit jaar goed met de CNAB.

Het idee ontstond in de zomer van 2020 tijdens een groot project waarvoor een flink aantal nautische verkeersregelaars was ingehuurd. Het zijn allemaal ondernemers die als deel van hun werkzaamheden dit specifieke vak uitoefenen. Ze stonden er tot dan toe in als concurrenten, maar dat kon beter, zo bedachten initiatiefnemers Cees Barth, Guido Hueting en Pieter Wagemakers.

Leo van Teeffelen

De drie mannen namen het initiatief om de samenwerking aan te gaan en zich te verenigen in de Coöperatie Nautische Beroepsbeoefenaars (CNAB). Dat sprak vijf collega’s in het land zodanig aan dat de teller in december bij de officiële oprichting op acht vakgenoten staat. Guido Hueting en Cees Barth vormen het bestuur.
,,Verkeersmanagement op de rivier is werk van een bijzondere aard. Oorspronkelijk een taak van Rijkswaterstaat, maar inmiddels behoort het deels tot een uitbestede publieke taak’’, vertellen ze. Bij werkzaamheden, evenementen, bijzondere transporten of calamiteiten op of rond de vaarweg dragen de nautische verkeersregelaars bij aan een veilige en vlotte doorstroming. Voor schippers is het vaak herkenbaar aan een vaartuig met een zwaailicht als markering dat er iets aan de hand is. Dat is echter het topje van de ijsberg.
Bij grote werkzaamheden staan er vaak al kilometers van tevoren borden om de schipper op de werkzaamheden te wijzen. Die komen er niet vanzelf. Het vergt ook een organisatie om bij tijdelijke stremmingen de toevoer te regelen bij sluizen en bruggen. Vandaar dat de meeste leden van CNAB ook daartoe gemachtigd zijn. Het beroep vereist opleidingen die bij succesvolle afronding leiden tot een officiële aanwijzing.

Bijzonder
Het feit dat zelfstandige ondernemers dit deel van hun werk overdragen en bundelen in de coöperatie is bijzonder. De bedoeling is de kwaliteit van het werk te verhogen en in gezamenlijkheid actiever te zijn. Dat zit ’m vooral in de communicatie met opdrachtgevers en alle betrokken partijen, waaronder natuurlijk ook de schippers en verladers. Een voorbeeld is het rivierenkruispunt Nieuwe Maas/Lek/Noord ter hoogte van Ridderkerk. Waar bij Dordrecht op het drukste rivierenkruispunt een Vessel Traffic Service (VTS) aanwezig is, is dat op het tweede drukste punt niet het geval. Hier en elders kan CNAB dienen als een varende VTS.
CNAB is een coöperatie met alles erop en eraan. Van het uurtarief gaat een deel naar de coöperatie voor verdere ontwikkeling en een deel naar de kas van waaruit de deelnemers worden betaald. Het belangrijkste is dat door de bundeling van krachten efficiënt wordt omgegaan met de kosten en het tarief concurrerend is. De vaartuigen die worden ingezet huurt de CNAB in, om steeds het meest geschikte vaartuig toe te passen.

Eigenschappen
CNAB staat erop om kwaliteit te leveren en elk werk te evalueren, met als basis een open en transparante communicatie. Het gaat om mensen die zich met hart en ziel in een project storten. Daar heb je bepaalde eigenschappen voor nodig. Die schudden de mannen zo uit hun mouw: ,,Impulsen kunnen verwerken tot een begrijpelijk scenario, anticiperen, twee stappen vooruitdenken, snel beslissingen kunnen nemen, maar ook geduld betrachten. Het is niet zo simpel als veel mensen denken, je bent een regisseur op de vaarweg.’’
Barth en Hueting hebben beiden hun eigen bedrijven (respectievelijk Robavision BV en Maritime Traffic Services Rotterdam), van waaruit ze het deel nautische verkeersregeling hebben overgedragen aan de coöporatie, net als hun zes vakgenoten. CNAB heeft de ambitie om te groeien en is daarom op zoek naar meer ondernemers die willen aansluiten. Ook faciliteren in opleiding en ontwikkeling staan op het wensenlijstje. Wie interesse heeft is welkom om te reageren. Kijk hiervoor op de website.

www.cnab.nl
www.scheepvaartverkeersbegeleiding.nl