Nederlandse bedrijven zijn er bijzonder goed in en hebben een reputatie hoog te houden: zwaar transport over het water. Het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis heeft er een fraaie tentoonstelling over ingericht. De expositie wordt geopend door kapitein Rik Hofsté, executive director van de Roll Group uit Capelle aan den IJssel, die een vloot van acht zwaar transportschepen in de vaart heeft.

Ellen Lengkeek

In de tentoonstelling komen al vroeg innoverende bedrijven zoals Holscher, Van der Laan en Dock Express aan bod. Zij zorgden ervoor dat zwaar transport over zee een aparte gespecialiseerde zeevaartbranche werd. Er veranderde veel de afgelopen jaren in het vervoer van zware lading over zee. In de jaren vijftig van de vorige eeuw werd lading van zestig ton nog geklasseerd onder zware lading. In de loop van de decennia groeide de ladingcapaciteit in de zware lading tot aan zo’n 110 duizend ton vandaag de dag.
Ook de variëteit van type schepen binnen de sector nam toe. Pontons kregen eigen voortstuwing, werden half of geheel afzinkbaar, kregen glijbanen, vlakke rijdekken of eigen zware kranen. Dokschepen voor het invaren van lading werden ontwikkeld. De zware spieren, de laadbomen die ook wel op gewone vrachtschepen stonden voor zware stukken, groeiden uit tot zeer geavanceerde kranen die de zwaarste projectlading of modules aankunnen.
Het bedrijf Wijsmuller kwam met de voor die tijd spectaculaire en vernieuwende Super en Mighty Servants. Smit, maar ook Muller en Van der Wees, werden specialisten in het vervoer met gesleepte pontons en afzinkbare vaartuigen. Aan de wisselexpositie nemen vrijwel alle rederijen uit de sector deel, zoals als Hartman uit Urk, BigLift, Boskalis, Jumbo Navigation, de Roll Groep en Red Box, die ieder diverse types geavanceerde schepen in hun vloot hebben.
,,Zware ladingvervoer per schip of ponton vindt, wel beschouwd, grotendeels zijn oorsprong in de sleepvaart. Door de komst van de eerste zeegaande ladingpontons werd het mogelijk om letterlijk gewichtige lading, die eerst alleen ‘nat’, dus drijvend, versleept kon worden, nu droog aan dek van de ponton te vervoeren. Dit was veiliger en bovendien sneller’’, aldus een woordvoerder van het museum.

Toonaangevend
,,Nederlandse bedrijven zijn ondanks buitenlandse concurrentie, vooral uit China, nog steeds toonaangevend bij het vervoer van alle soorten zware lading van projectlading tot fabrieken, boorplatforms, opslagtankers of andere offshore constructies voor bijvoorbeeld windmolenparken. Eén zwaar transportschip fungeert nu soms ook als droogdok voor cruiseschepen die een dokbeurt nodig hebben.’’
In het museum worden grote scheepsmodellen tot aan miniaturen van 1:1250, foto’s en curiosa uit het verleden getoond. De exposite is tot 26 april 2020 te bekijken in het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis aan de Hoogstraat 1. Openingstijden van 12.30 tot 16.30 uur. Op eerste Kerstdag en nieuwjaarsdag is het museum gesloten.