Volgend jaar moet er een eerste watertaxi op waterstof varen in Rotterdam. Deze boot wordt ontwikkeld door het SWIM-consortium, met financiële steun van Gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Gieskes Strijbis Fonds.

Het is een primeur in de passagiersvaart die Watertaxi Rotterdam krijgt. ,,We gaan ermee aantonen dat groene waterstof in de maritieme sector nu al operationeel kan worden toegepast’’, aldus ir. Tim van Vrijaldenhoven die het SWIM-project coördineert vanuit Enviu’s scheepvaartprogramma THRUST. ,,Het doel van THRUST is om een scheepvaartindustrie zonder schadelijke uitstoot mogelijk te maken. De Rotterdamse watertaxi is enerzijds een prachtig visitekaartje voor toepassing van waterstof, anderzijds een goede springplank. Hiermee wordt namelijk een commerciële, emissievrije oplossing voor de binnenvaart gelanceerd die kan worden opgeschaald voor grotere schepen.’’

,,Enviu ontwikkelt ook de infrastructuur. Zo moet er natuurlijk een bunkerstation in de Rotterdamse haven worden aangelegd waar waterstof kan worden getankt die duurzaam is opgewekt. Daarvoor zoeken we onder meer met Havenbedrijf Rotterdam naar een passende locatie. Het doel is om meerdere partijen hiervan gebruik te laten maken, zowel vanaf het water als op land. Ook de Roteb heeft bijvoorbeeld plannen om haar onderhoudsvoertuigen op waterstof te laten rijden.’’

De partijen in SWIM ontwikkelen en testen de komende maanden zowel de boot als een geheel nieuw aandrijfsysteem. In het SWIM-consortium nemen Watertaxi Rotterdam, de (maritieme) innovatie-bureaus Flying Fish en ZEPP.solutions uit Delft en ‘social venture building studio’ Enviu deel.