Op de werf in Nijmegen staat VPG Scheepsservice altijd klaar om klanten snel te helpen met reparatiewerkzaamheden.

Bij VPG Scheepsservice in Nijmegen valt het werk nooit stil. Voor de eerste helft van het jaar 2021 is de orderportefeuille alweer goed gevuld.

Wout Pluijmert

Tom van Elst is projectleider bij VPG. ,,Wij staan erom bekend dat wij dag en nacht bereikbaar zijn’’, vertelt hij. Echt grote problemen aan een schip ontstaan als er een mankement aan het stuurwerk of aan de hoofdmotor is. ,,Dan is het wel zaak om zo snel mogelijk aan boord te zijn. Onlangs kregen wij een melding vanaf een schip dat de autokraan het niet deed. Iemand wilde in verband met een aflossing op zondag toch wel graag van boord. Dan begrijpen wij ook wel dat wij er snel moeten zijn.’’
Wij lopen even naar werkzaamheden in het dok. Daar wordt aan een afdichting van een schroefas gewerkt. Het is uiteraard zaak dat het water buiten blijft. Een andere ploeg werkt buitenaf, in Alphen, aan een grote motorreparatie aan een Mitsubishi. Ook in Millingen is werk aan de winkel. ,,Daar ligt een tanker waar wij na de plaatsing van een nieuwe kop, de elektra, de boegschroefmotor en het dekwassysteem aanbrengen. Dat is een week of vijf werk. Gelukkig wel een geplande opdracht’’, weet Van Elst.

Ad-hoc
Bij VPG Scheepsservice is er ook in coronatijd geen stagnatie in de werkzaamheden. VPG heeft nooit een volle orderportefeuille. ,,Wij bestaan van ad-hoc opdrachten. Het werk komt elke dag op ons af. Er blijven, helaas ook voor de scheepvaart, zaken kapotgaan. Reparaties blijven altijd doorgaan.’’
Als gespecialiseerd bedrijf beschikt VPG Scheepsservice over lassers, hydrauliekspecialisten, constructie/bankwerkers, gespecialiseerde dieseltechnici, erkende stuurmachinekeurders en elektriciens.
Van Elst kijkt even op de werklijst. ,,Kijk, zoiets als dit is geen dagelijks werk voor ons. Wij gaan op ms Anna twee spudpalen inbouwen. Die kopen wij bij een leverancier en bouwen in samenwerking in.’’ Binnenkort komt er uit Duitsland een groot schip van 135 meter aan de kade voor een hermotorisering. Daar halen wij een oude MWM 484 uit en plaatsen wij een Belgische ABC-motor voor terug. Wij zijn agent voor deze motoren. Wij koppelen daar een nabehandelingssysteem aan voor het toekomstige stage 5.’’
,,Er ligt eveneens een opdracht voor het plaatsen van een nieuwe hoofdmotor en een keerkoppeling in een bunkerboot van Heijmen, met vestigingen in Millingen en Rotterdam. De schroefas hebben wij eerder al vervangen. Een leuke klus is het wisselen van een motor in een werkboot, die door een bedrijf in duikinspecties wordt gebruikt.” Volle bak werk dus voor VPG, dat doorgaans de grote klussen niet zo ver vooruit hoeft te plannen, maar nu dus al drie hermotoriseringen heeft staan.

Voldoende water
Terwijl schepen onderweg zijn naar Duitsland of terugkeren naar Nederland, is er allicht wat te doen. Of er nu een elektrisch, hydraulisch of motorisch probleem is. ,,Wij hebben een grote klantenkring. Schepen waar wij al jarenlang aan boord komen. Al zeventien jaar werken wij op deze wijze. Op dit moment in totaal met eenentwintig medewerkers. Voordeel is zeker dat wij hier achter de sluizen altijd voldoende water hebben. Schepen kunnen onder alle omstandigheden binnenkomen’’, merkt Van Elst op.