De eerste vliegende waterstofboot ter wereld gebouwd door studenten van de TU Delft heeft vandaag grote schade opgelopen in de elektrische systemen tijdens de wereldkampioenschappen in Monaco. Ze hopen dit op tijd te kunnen repareren voor de belangrijkste race van de competitie zaterdag 10 juli.

Technische problemen op het water
Na een goede start van de coastal challenge, het tweede onderdeel van de kampioenschappen, klapte de vliegende waterstofboot hard op het water tijdens een ongelukkige landing. “Het was enorm schrikken! Er is nog nooit eerder zoveel water in de boot gekomen”, aldus piloot Gerard Wiegersma.

Vervolgens kon de boot niet meer varen door een probleem met de zogenaamde wizard box: dit is een belangrijk elektronica onderdeel dat de spanning regelt. Het is nog onduidelijk waardoor dit gebeurde. De drie bestuurders zijn volgens de standaard veiligheidsprotocollen geëvacueerd naar de veiligheidsboten. De boot is daarna terug gesleept naar de haven waar het team de oorzaak aan het onderzoeken is.

Wereldprimeur
De TU Delft boot is de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. Tijdens de al gevaren races heeft de driekoppige bemanning stabiel over het water gevlogen. Dit is mogelijk door speciale draagvleugels die de romp uit het water tillen om zo boven het wateroppervlak over de golven te bewegen. De boot is geheel aangedreven door waterstof. Dit is een nieuwe ontwikkeling in de scheepvaart die het mogelijk maakt groene energie efficiënt op te slaan in de boot, wat relevant is voor het varen van lange afstanden.

Het team doet mee aan de Monaco Energy Boat Challenge dat bestaat uit drie verschillende races: de manoeuvreerbaarheid race, coastal challenge en de lange afstandsrace. Morgen zal de lange afstandsrace zijn, waar de boot speciaal voor ontworpen is.

Team heeft één dag voor reparatie
Het team zal de boot in één dag tijd moeten repareren om het vaartuig klaar te krijgen voor de grootste race van de competitie morgen: de lange afstandsrace. “Het gaat nog spannend worden, maar we gaan alles op alles zetten om morgen de lange afstandsrace te winnen.”, aldus Team Manager Simone Vis.

Het Hydro Motion project, een initiatief van het TU Delft Solar Boat Team, bestaat uit 20 studenten. Ze willen de maritieme sector laten zien dat lange afstanden varen op een duurzame manier mogelijk is. Dit jaar is de overstap van zonne-energie naar waterstof gemaakt. Ook zijn er speciale draagvleugels ontworpen die de romp van de boot uit het water kunnen tillen. Hiermee heeft het team de eerste vliegende waterstofboot ter wereld gemaakt.