Baggervisualisatie is essentieel om inzicht te krijgen in het baggerproces. Dit is echter nog maar het begin van het hele baggerverhaal. Om dat verhaal compleet te maken spreken we vandaag af met Diederik van Halsema van DC Dredging. Hij is vlootmanager van de gehele vloot van DC Dredging, waaronder de schepen DC Ostend, Margaret Ann en Rio. Ze hebben veel dingen gemeen, waaronder het baggervisualisatiesysteem VisuDREDGE van MSA-Service, dat op deze drie schepen is geïnstalleerd. In dit artikel licht hij toe wat gedetailleerde inzichten in de baggerwerkzaamheden opleveren en welke ontwikkelingen de rapportages van het baggerproces nog beter zullen maken.

Bron: Netherlands Maritime Technology.

Introductie: de schepen
Eerst een korte introductie van de baggerschepen. Waar hebben we het precies over? Diederik vertelt: “Het grote verschil tussen de DC Ostend, Margaret Ann en Rio is het type schip. Margaret Ann is een binnenvaartschip en met 9 meter de smalste van de drie. DC Ostend is uniek omdat dit schip ook grind kan zuigen. Een slijtgevoelig en intensief proces. De slijtage van de baggerfabriek op een grindhopperzuiger ligt zomaar een factor drie hoger dan op een normale sleephopperzuiger. Bij grindhopperzuigers zijn ook cyclustijden anders van aard dan die van het baggerproces van een zandzuiger. Die zijn namelijk langer. Daardoor is er veel winst te halen uit een goede rapportage. Op basis hiervan voeren we analyses uit en kunnen we het baggerproces optimaliseren.”

Rendement: Visualisatie baggerproces essentieel
“Alhoewel baggeren eerder een hobby van me is dan werk, is het belangrijk dat de werkzaamheden renderen”, vervolgt Diederik. “We zetten VisuDREDGE ten eerste in om de gegevens te visualiseren en te loggen. Die gegevens verwerken we in Excel met het doel hier analyses uit te halen om de processen te optimaliseren. Als baggersector voer je vooral veel werkzaamheden onder water uit. Het is voor onze sector daarom des te belangrijker om over exacte informatie te beschikken van het baggerproces. Dat is immers onze boterham. Die weergave kan ook heel eenvoudig met VisuDREDGE worden gemaakt.”

Diederik vervolgt: “Daar komt bij dat we ook veel voor overheden werken. Momenteel zijn we met het schip Rio bezig met strandsuppletie voor de Belgische overheid. Van ons wordt verwacht dat we zeer nauwkeurig kunnen weergeven hoeveel we baggeren. Dat is een complexe meetmethode. Een techniek die MSA-Service goed beheerst en op een aantrekkelijke manier presenteert in de stuurhut op het scherm. Doordat we deze informatie heel secuur kunnen weergeven kunnen de overheden, indien nodig, exact meekijken met onze werkzaamheden.”

VisuDREDGE: “Aantrekkelijke visualisatie van belangrijke parameters”
Vijf jaar geleden startte Diederik bij DC Dredging. De systemen die draaiden op de baggerschepen waren verouderd. “Ik ken MSA-Service uit de tijd dat ik voor Van Oord en Boskalis werkte. Ik ben enthousiast over de kwaliteit van de systemen die zij leveren. Toen ik VisuDREDGE zag was ik meteen geïnteresseerd. Vooral de maatwerk mogelijkheden vielen mij positief op. Afhankelijk van de uitrusting aan boord van het schip, is de visualisatie volledig aanpasbaar. Het scherm toont alle parameters die voor ons belangrijk zijn. Het wordt op een aantrekkelijke manier weergegeven.”

Unieke data-inzichten: beter voor de mensen aan boord en het management
Diederik ziet veel mogelijkheden om de baggerindustrie nog verder te verbeteren: “Momenteel wordt in de baggersector nog veel gewerkt met logs en exports naar Excel. Dat is al een verbetering met voorheen toen alles nog handmatig werd ingevoerd. Echter, het handmatig invoeren en samenvoegen van informatie is nog steeds eerder regel dan uitzondering. Een foutgevoelige taak. Terwijl een systeem als VisuDREDGE al heel eenvoudig te combineren is met programma’s die automatische analyses kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld Multiped.”

Diederik voegt toe: “Die exacte analyses zijn van enorm toegevoegde waarde in het effectief maken van het baggerproces. Ook neemt deze methode werk uit handen van de mensen aan boord. En geeft het een beter inzicht aan het management. Ten eerste iets over de mensen aan boord. Alle administratie en rapportages rondom de baggerwerkzaamheden vinden zij simpelweg vervelend werk. Terwijl er dus al tools beschikbaar zijn die dit werk kunnen overnemen. Wat mij betreft moeten we die mogelijkheden zo snel mogelijk omarmen. Op die manier houden de mensen aan boord tijd over om te doen waar zij echt goed in zijn. Combineer deze data met real-time informatie en dan hebben we het over echte innovatie.

Voor het management biedt de inzet van VisuDREDGE een goed inzicht in de prestaties van het schip. De manier waarop met dit systeem data analyses gedaan kunnen worden is uniek en levert zeker ook een beter inzicht in de prestaties van de mensen aan boord en uiteindelijk van het gehele bedrijf.“

Over Diederik van Halsema en zijn ervaringen met MSA-Service
Diederik is vijf jaar actief als Fleet Manager voor DC Dredging. Als vlootmanager en lid van het MT is hij verantwoordelijk voor de gehele vloot van DC Dredging, waaronder de schepen DC Ostend, Margaret Ann en Rio. Hij studeerde scheepswerktuigkunde en scheepsbouw en heeft in zijn carrière vooral gewerkt op of voor werkschepen. Diederik heeft ook functies vervuld bij o.a. Boskalis en Van Oord. Altijd banen met een sterke focus op de relatie mens en techniek. Diederik is een ambassadeur van de producten en dienstverlening van MSA-Service: “Vooral de snelle service en korte en goede communicatielijnen en de totaaloplossingen zijn voor mij een no-brainer”, aldus Diederik.