Op werkbezoek afgelopen februari. Van links naar rechts: Jan Verhaar, Mark Verhaar, Johan Verlaan en Marco de Waal.

Ondanks het coronavirus gaan de ontwikkelingen bij Verhaar Omega en Machinefabriek De Waal gewoon door. Momenteel zijn deze gevestigde bedrijven in de nationale en internationale scheepvaartbranche met elkaar in gesprek over het op de markt brengen van een nieuw type elektrische azimuth thruster. De nieuw te ontwikkelen 360 graden draaibare, volledig elektrische poddrive speelt perfect in op de huidige elektrificatie van de scheepvaart.

De laatste tijd heeft de elektrificatie binnen de scheepvaart een vlucht genomen. Alternatieven als LNG of Dual-Fuel lijken naar de achtergrond te worden gedrongen door de grote opkomst van elektrisch varen. Met de nieuw te ontwikkelen azimuth thruster in de vorm van een poddrive met geïntegreerde elektromotor spelen Verhaar Omega en Machinefabriek De Waal perfect in op de wensen van de scheepvaart. De nieuwe poddrive wordt zowel een modernere, als efficiëntere versie van de eerder ontwikkelde V-Pod van Verhaar Omega. Met de sterke combinatie Verhaar Omega & De Waal verwachten beide partijen de sleutel in handen te hebben voor een hernieuwde, succesvolle introductie op de Nederlandse markt.

Manieren van elektrificatie
Elektrificeren van de voorstuwing kan op verschillende manieren, waarbij in alle gevallen voeding geleverd wordt via generatoren en/of een accupakket. Ten eerste een hybride opstelling waarbij de dieselmotor en/of de elektromotor de keerkoppeling aandrijft. Hierbij kan de elektromotor op twee manieren toegevoegd worden, namelijk: direct achter de keerkoppeling om de schroefas heen, of op een extra ingang op de keerkoppeling zelf. Ten tweede bestaat er een optie waarbij de schroefas direct door een elektromotor wordt aangedreven, zonder de aanwezigheid van een keerkoppeling en dieselmotor, waardoor er sprake is van een volledige elektrische voortstuwing. De laatste optie die vandaag de dag gebruikt wordt is een elektrisch aangedreven azimuth thruster met een haakse overbrenging, welke door een elektromotor in het schip wordt aangedreven. Met de nieuwe elektrische poddrive, waarbij een geïntegreerde elektromotor onder water direct de schroefas aandrijft, brengen Verhaar Omega en De Waal een vierde, efficiëntere oplossing op de markt.

Volwaardig alternatief
Marco de Waal: “We zien dat de eerste, hybride oplossing langzaam aan het uitfaseren is. De nieuwbouwmarkt stapt steeds vaker over op een volledige elektrische aandrijving, waarbij momenteel de keuze bestaat uit een grote elektromotor gecombineerd met traditionele schroefas en roeren, of een azimuth thruster die nu ook in de binnenvaart langzaam aan het opkomen is. De markt raakt er steeds meer van overtuigd dat een Azimuth thruster of poddrive een volwaardig alternatief wordt voor de traditionele aandrijving. Als De Waal & Verhaar Omega spelen we hier graag op in”.

Poddrive voortstuwing
Mark Verhaar vervolgt: “Een poddrive is eigenlijk een andere naam voor een azimuth thruster waarbij de elektromotor volledig is geïntegreerd; hierdoor vindt er geen haakse overbrenging meer plaats en wordt de schroefas direct door de elektromotor aangedreven. De gehele poddrive bevindt zich onder water waardoor er sprake is van natuurlijke koeling. In de achterpiek of machinekamer komen alleen maar een paar elektrokabels naar boven of optioneel een sleepcontact om oneindig in de rondte te kunnen draaien. De ruimtebesparing aan boord in combinatie met minder mechanisch weerstandsverlies en natuurlijke waterkoeling, zorgt voor een lager brandstofverbruik, een stillere aandrijving en een hoger rendement. Tel hier de uitstekende manoeuvreereigenschappen, het succes van poddrives in de zeevaart én de grote opkomst in de pleziervaart bij op en we verwachten dat het door ons te ontwikkelen systeem gaat bijdragen aan de elektrificatie van de binnenvaart”.

Doorontwikkeld en verbeterd
Bij de huidige ontwikkeling van de nieuwe poddrive wordt goed geluisterd naar de technische en gevoelsmatige opmerkingen vanuit de markt op de eerder ontwikkelde V-pod. Alle aandachtspunten worden meegenomen in het proces, waardoor op de tekentafel een innovatief en geheel nieuw ontwerp aan het ontstaan is. Het hightech concept is doordacht, erg veilig, heeft geen tandwielen en wordt een (prijstechnisch) interessant alternatief voor een reguliere azimuth thruster of schroefas-roersysteem. Als eerste wordt er een poddrive met een vermogen van 500 kW ontwikkeld, die in dezelfde bouwvorm ook met een lager gewenst vermogen geleverd kan worden.

Samenwerking is positief
Als fabrikant van onder andere boegschroefinstallaties staat Verhaar Omega al sinds 1967 garant voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Wereldwijd varen er ruim 4000 binnenvaart- en zeeschepen rond met installaties van Verhaar Omega. Machinefabriek De Waal is inmiddels ruim tachtig jaar gespecialiseerd in voortstuwings- en manoeuvreertechnologie. Het is inmiddels eveneens een gevestigde naam in de binnenvaart en tevens actief in de zeevaart, visserij en superjachtbouw met hun schroefassen, stuurmachines en roeren.

Ontwikkelingen gaan door
Enige tijd geleden achtte Verhaar Omega de tijd rijp om een nieuwe versie van de eerdere V-pod te gaan ontwikkelen. Het bedrijf beschikt over veel ‘knowhow’ op dit gebied en zocht een partnerbedrijf om de poddrive machinaal te bewerken, samen te gaan stellen, in te bouwen en om uiteindelijk met elkaar service te gaan verlenen. Vrijwel gelijktijdig was ook De Waal achter de schermen op zoek naar een dergelijk product als uitbreiding op hun portfolio. In het voorjaar van 2019 kwamen de bedrijven met elkaar in contact. Ze vonden elkaar in hun toekomstplannen, beseften dat ze een succesvolle marktintroductie niet alleen konden bewerkstelligen en besloten daarom elkaar aan te gaan vullen. Verhaar Omega beschikt over de technische kennis; De Waal over de faciliteiten zoals een moderne fabriek met cnc-machines, kades en scheepsliften; de ideale combinatie.

Marktintroductie
Verhaar Omega & De Waal verwachten de nieuwe poddrive tegen een nette prijs op de markt te gaan brengen. Momenteel wordt nog hard gewerkt aan de verdere technische uitwerking. Over enige tijd worden de eerste exemplaren gebouwd. Voorafgaand aan de introductie wordt ingezet op uitgebreide praktijktesten: zowel op de testbank als aan boord van een schip. Ook wordt er nagedacht over de naamgeving en wordt er een brochure ontwikkeld. Tevens is er veel aandacht voor interne opleiding van de installatie- en servicemonteurs. In het najaar verwachten Verhaar Omega & De Waal de nieuwe poddrive op de beurs Maritime Industry aan het publiek te kunnen tonen.

www.verhaar.com
www.dewaalbv.nl