Foto Eric Bakker/Havenbedrijf Rotterdam

De integrale planning voor de afhandeling van de containerbinnenvaart in de haven van Rotterdam is officieel ingevoerd. Na een intensieve pilotfase hebben binnenvaartpartijen, terminals en Havenbedrijf Rotterdam het sein voor Nextlogic op groen gezet. Doel hiervan is dat binnenvaartschepen in de haven sneller afgehandeld worden en terminals hun kades optimaal kunnen benutten.

Voor de integrale planning geven barge operators vooraf voor elk binnenvaartschip aan Nextlogic de bezoek-, rotatie- en ladinginformatie door. Terminals doen datzelfde voor de beschikbare kadecapaciteit. Nextlogic vergelijkt deze informatie met elkaar en creëert voor iedere partij een zo goed mogelijk schema. De planning wordt 24/7 automatisch geoptimaliseerd.

Circa 60 procent van het totale binnenvaartvolume van de haven van Rotterdam wordt momenteel al via Nextlogic integraal gepland. Vier deepsea-terminals en vijftien barge operators doen mee. Een vijfde deepsea-terminal, de eerste empty depots en andere barge operators bereiden zich voor om eveneens aan te sluiten.

,,De integrale planning van Nextlogic voor de containerbinnenvaart is een perfect voorbeeld van innovatieve digitale ketensamenwerking’’, zei CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. ,,Door deze samenwerking kunnen we een betere balans creëren tussen zeezijde en achterland en een evenwichtiger logistiek systeem opzetten. Het maakt de haven van Rotterdam slimmer, duurzamer en aantrekkelijker.’’ Thijs van den Heuvel, bestuurslid van de vereniging van Nederlandse Inland Terminal Operators, vulde aan: ,,Voor de VITO is de integrale planning de weg naar een optimale productiviteit voor iedereen in de Rotterdamse haven. Hoe meer partijen de komende tijd gaan aansluiten, hoe beter dat tot zijn recht kan komen.’’