In de zomer is het nog drukker op de Maas bij Rotterdam met beroeps- en pleziervaart. Populair zijn nu ook de borrelboten voor jongeren. Foto: E. Lengkeek.

Het zomerseizoen is in volle gang. Dat betekent op het drukst bevaren stuk Nieuwe Maas in Rotterdam opletten geblazen voor de beroeps- én recreatievaart om aanvaringen te voorkomen. Oplossingen voor veiliger varen zijn in de maak, maar dat kost tijd. ‘Het lijkt heel makkelijk: leg wat tonnetjes neer en klaar, maar zo werkt het helaas niet.’

Claudia Langendoen

De aanvaring in juli 2022 tussen een watertaxi en een Spido-rondvaartboot nabij de Erasmusbrug toonde eens te meer aan dat een ongeluk op de Nieuwe Maas in een heel klein hoekje zit. Beroepsschippers zijn alert. Welke initiatieven onderneemt Port of Rotterdam om de veiligheid met zoveel verschillende vaarweggebruikers te verbeteren?

Hanneke te Niet, nautisch adviseur van de divisie havenmeester bij Port of Rotterdam: ,,Al voor het ongeval met de watertaxi en Spido (beide overigens beroepsvaart) waren wij al bezig om de recreatievaart in het Rotterdamse veiliger te krijgen. De divisie Havenmeester voert controles uit op de recreatievaart en geeft ook veel voorlichting, gericht op goed voorbereid het water opgaan. Met vragen als: heeft u uw motor gecheckt en gekeken naar het koelwater, heeft u voldoende diesel aan boord?’’

Zie al die recreanten maar eens te bereiken. 
,,Daartoe zetten wij waterstewards in, waarvoor we al gedurende vier jaar samenwerken met de Dordtse reddingsbrigade. De stewards zijn ook dit zomerseizoen acht dagen actief op de Nieuwe Maas. Iedere recreant die passeert spreken zij aan en overhandigen zij flyers met informatie over veilig varen. Het lastigste daarbij is die recreant te bereiken die niet bereikt wil worden. Daarvoor werkt dus het direct benaderen op het water goed. We organiseren verder onder meer webinars met specifieke onderwerpen.’’


Foto: E. Lengkeek.

Intussen dringt de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan op het minder complex inrichten van de Nieuwe Maas en legt de organisatie die bal duidelijk bij u. Hoe is het daarmee gesteld? 
,,Ook daar zijn we druk mee bezig. Al langere tijd ligt op het ministerie het verzoek om de vaarbanen anders, als een soort fietspaden voor de recreatievaart, te kunnen inrichten. Het gaat om virtuele fietspaden, want er zijn te veel zijhavens om zo’n ‘pad’ te kunnen betonnen. Ook praten we met stakeholders op de rivier over aanpassingen aan plannen die meer duidelijkheid moeten creëren op de rivier. Zo zijn we met de gemeente Rotterdam in gesprek, die heeft grote plannen met de rivier en kades. Onderwerp van gesprek is hoe dit veilig kan en hoe voorkomen kan worden dat de drukte op de rivier verder toeneemt en wanorde ontstaat.’’

Wanneer gaan we concreet een minder complexe inrichting van de Nieuwe Maas zien?
,,Dat zal niet meer dit seizoen zijn, maar we hebben wel de verwachting dat we het voor het volgende seizoen voor elkaar krijgen. Het is natuurlijk jammer dat we het niet voor het huidige seizoen hebben kunnen regelen. Anderzijds is het zoals het is. Dit heb je niet zomaar ingesteld, er zit veel organisatie aan vast. Ook op juridisch gebied. Er moeten bijvoorbeeld afspraken worden gemaakt hoe hierop gehandhaafd kan worden. Het lijkt heel makkelijk: leg wat tonnetjes neer en klaar, maar zo werkt het helaas niet. Als het zo simpel was geweest, hadden we het allang geregeld.’’

Frustreert u dat?
,,Je hebt wel een lange adem nodig, maar zolang je blijft geloven dat het mogelijk is, komt het goed.’’

Ondertussen vaart men wel als vanouds door deze zomer. 
,,Dat is waar, maar wij zitten ook niet stil. De voorlichting, zowel door onze operationele collega’s als door de waterstewards, loopt gewoon door. We geven ook op winterdagen voorlichtingen bij jachthavens, er lopen campagnes op sociale media en we zorgen ervoor dat onze flyers bij grotere sluizen in de omgeving liggen. Tegelijkertijd blijft veilig varen natuurlijk óók de verantwoordelijkheid van de recreant zelf. Wij kunnen met de hand op ons hart zeggen dat we ons er echt voor inzetten om zoveel mogelijk voorlichting te geven en de rivier voor iedere gebruiker zo veilig mogelijk te maken. Maar dat betekent niet dat de recreant niet ook zelf verantwoordelijk is voor het eigen vaargedrag op het water. Gelukkig snapt een groot deel van de recreatievaart het heel goed. Niemand zoekt bewust aanvaringen op.’’


Stewards in sluizen helpen recreatievaart al diverse jaren. Foto: Archieffoto Rijkswaterstaat.