De twee Europese systeemaanbieders in wegvervoer en binnenvaart breiden hun netwerk door een coöperatie uit.

Xanten – Erkrath 5.11.2020 – Bargelink.com verbindt vanaf nu de vaarwegen met het wegennet in geheel Europa: Het bedrijf uit Xanten coöpereert hiervoor met TIMOCOM, de pionier en begeleider van de Europese logistiek. De beide digitale pioniers creëren door hun samenwerking voor hun klanten de optie nieuwe partners – ook voor gecombineerd verkeer – te vinden en hun businessfield te vergroten.

Transport over weg en water combineren
Op de in 2001 gestarte marktplaats van Bargelink.com worden elke maand rond de 700 binnenvaartschepen en rond de 200.000 ton lading aangeboden. Totaal is de Bargelink-vloot inmiddels meer dan 1.500 schepen groot met een totale tonnage van meer dan drie miljoen ton. In het Smart Logistics System van TIMOCOM plaatsen meer dan 45.000 Europese klanten dagelijks tot 750.000 aanbiedingen voor ladingen en beschikbare transportruimte. Beide aanbieders handhaven een “flatrate model” waardoor de kosten voor hun klanten goed te calculeren zijn. Bargelink en TIMOCOM werken compleet onafhankelijk en neutraal op de markt van goederentransport in geheel Europa.

TIMOCOM digitaliseert sinds 1997 de supply-chain in het wegvervoer. Expediteurs en verladers uit industrie en handel vinden door gebruik van het Smart Logistics System heel simpel vervoerders voor hun ladingen. Op Bargelink, de eerste en enige online-marktplaats voor de Europese binnenvaart, kunnen scheepvaartondernemingen, rederijen en varende ondernemers naar ladingen zoeken en hun schepen aanbieden. Logistiek dienstverleners (bevrachters en expediteurs) en industrie- en handelsbedrijven kunnen hun ladingen aanbieden of de meest geschikte schepen vinden.
Door hun coöperatie creëren Bargelink en TIMOCOM voor hun klanten de optie, hun netwerken van dienstverleners op weg en water te combineren. Op die manier kunnen tijd en proceskosten bespaart worden en betere transportalternatieven gevonden worden – op water en weg. Capaciteitsbenutting op beide vervoersmodi worden op die manier geoptimaliseerd.

Een gecombineerd netwerk
Bargelink-directeur Axel Götze-Rohen: „Voor bijna elk transport per binnenvaartschip zijn voor- en/of natransporten noodzakelijk. Dit gebeurt vaak via de weg. Het is dus consequent, de diensten van Bargelink en TIMOCOM over de modaliteitsgrenzen te combineren. De coöperatie met TIMOCOM biedt onze klanten extra kansen en opent nieuwe wegen in de logistiek. “

„De coöperatie met Bargelink is een stap verder tot een netwerk van de transportbranche met de twee partners, welke de digitalisering van de sector bevorderen”, zegt Gunnar Gburek, spreker van TIMOCOM. „Hiervan profiteren de klanten aan beide kanten: Zij vergroten hun netwerk en krijgen de kans alternatieve modi van goederenvervoer in te zetten.“
Juist in tijden van een sterk variërende vraag naar transport in het licht van de Corona pandemie en de vaak korte-termijn beslissingen in het economisch beleid, zorgt een multimodaal Europees netwerk voor extra flexibiliteit. Dat helpt partners om wendbaar te blijven en nieuwe partners te vinden – juist over de grenzen tussen de vervoersmodi.
Meer informatie over Bargelink vindt u op direct.bargelink.com en www.cargo-platform.de.
Meer informatie over het Smart Logistics System van TIMOCOM vindt u op www.timocom.de.