De gemeente Altena en Werkendam Maritime Industries hopen op een derde haven naast de Biesbosch- en Beatrixhaven.

Als binnenvaartdorp Werkendam niet snel een nieuwe haven kan aanleggen, zou het zijn status als tweede binnenvaarthaven van Nederland weleens snel 
kwijt kunnen raken.

Claudia Langendoen

Gelukkig lijkt de tijd voor de aanleg van een nieuwe haven rijper dan ooit, signaleren economiewethouder Matthijs van Oosten van de gemeente Altena waartoe Werkendam behoort en Karin Struijk, programmamanager van Werkendam Maritime Industries.
Het is twee voor twaalf in Werkendam. Sterker nog: er trekt al bedrijvigheid weg. ,,Deze bedrijven geven weliswaar aan het allerliefst in Werkendam te willen blijven’’, vertelt wethouder Matthijs van Oosten, ,,maar intussen zijn diverse ondernemingen al uitgebreid met een vestiging aan de overkant, in Hardinxveld-Giessendam.’’ Dat is de gemeente Altena een doorn in het oog. Die wil niets liever dan de bedrijvigheid op eigen grondgebied vergroten, maar kan weinig zonder een nieuwe haven.

De behoefte aan extra kaderuimte is namelijk groot, zegt Karin Struijk van Werkendam Maritime Industries, waarbij zich sinds de oprichting in 2014 intussen tweeënveertig uiteenlopende maritieme bedrijven hebben aangesloten. ,,In totaal is er vraag naar tweeënhalve kilometer extra kaderuimte.’’
,,Dat is best fors. Dat gaan wij natuurlijk op korte termijn niet voor elkaar krijgen’’, beseft Van Oosten. ,,Maar het toont wel de noodzaak voor uitbreiding aan. Bijna elk bedrijf dat in onze haven gevestigd is, geeft aan in de bestaande haven of in een eventuele nieuwe haven extra kaderuimte nodig te hebben. En bedrijven die nu nog niet in de haven gevestigd zijn, zeggen daar graag naartoe te willen verhuizen.’’
,,Je ziet de bedrijvigheid toenemen’’, verwoordt Struijk. Denk bijvoorbeeld aan werkzaamheden op het gebied van afbouw, onderhoud en bijvoorbeeld reparatie. Bedrijven zijn actief in de binnenvaart, de offshore, in de baggersector en in de waterbouw. Van Oosten: ,,En of het nu gaat om motoren, radarsystemen of de autolift op een schip: wij beschikken in Werkendam over één grote keten van innovatieve bedrijven die samen een volledig schip kunnen bouwen.’’
,,De binnenvaart vergroent bovendien. Aan het hele vraagstuk rond elektrificeren wordt in Werkendam gewerkt. Van brandstofbesparende roeren en alternatieve aandrijvingen tot design van rompvormen die zo min mogelijk weerstand genereren; alles is hier gericht op het bouwen van hét perfecte schip. De Werkendamse haven is dan ook van groot economisch belang voor de gemeente. Zoals de haven er nu ligt, is die goed voor 11 procent van de totale werkgelegenheid in Altena.’’