Schadereparatie na een aanvaring, reparatie van de boegschroef of voortstuwingsschroef, classificatie-werkzaamheden. Maar ook plaatsing van een nieuwe stuurhut, de volledige afbouw van een casco naar nieuwbouwschip óf al dan niet volledig droogzetten om de noodzaak van onderhouds- en/of schadewerkzaamheden in te schatten.

Het is maar een greep uit het omvangrijke pakket van bedrijfsactiviteiten van Tinnemans Scheepsbouw en Reparatie (onderdeel van familiebedrijf Tinnemans Floating Solutions in Maasbracht). Cruciaal in deze werkzaamheden zijn de drie droogdokken die samen een breed scala aan werkzaamheden mogelijk maken.
In het repareren van schepen heeft het bedrijf een traditie van meer dan tachtig jaar. ,,En reparatie is en blijft één van onze belangrijkste pijlers onder ons bedrijf, ook al zijn we de laatste jaren ook de weg ingeslagen van bijzondere, gespecialiseerde, watergebonden projecten’’, vertelt directeur Jan Tinnemans. ,,Zo was er bijvoorbeeld de ombouw van het mps Prinses Juliana tot luxe hotelschip River Bär en de ombouw van binnenvaarttanker Sally tot experimenteer- en leerschip Experimenta. Maar onze reguliere klanten kunnen ons altijd bellen voor kleine en grote scheepsreparaties. Dat was, is én blijft één van onze topprioriteiten.’’
,,Afhankelijk van de afmetingen van een schip kunnen bepaalde dokken in combinatie ingezet worden om grote staal- en andere werkzaamheden uit te voeren, als ook voor het volledig droogzetten van grotere schepen.’’

Dokken
Het kleine dok (circa 22 x 12 meter en hefcapaciteit van 250 ton) is ideaal voor kleine herstellingen aan het voor- of achterschip, herstellingen en werkzaamheden aan de boegschroef of voorstuwingsschroef. In het midden-dok (circa 30 x 13,8 m en hefcapaciteit van 500 ton) kunnen onder andere spitsen, zelfs twee spitsen naast elkaar, volledig worden drooggezet. Het grote dok (circa 60 x 14,3 m en hefcapaciteit tot 800 ton) leent zich perfect voor het volledig droogzetten van schepen tot 110 meter. en casco’s tot 135 meter.
De hoge balken hebben als voordeel dat het grote dok goed bereikbaar is voor allerlei werkzaamheden zoals onder andere conservering, schilderen en plaatsen van kimmen, maar ook voor inspectie. Alle dokken hebben kraanbereik en beschikken over nutsvoorzieningen.

Gastvrijheid
Schippers die van elders uit het land komen, maken bij Tinnemans kennis met de Limburgse gastvrijheid en gemoedelijke sfeer. ,,Het is precies die prettige, gemoedelijke manier van omgaan met elkaar die op prijs wordt gesteld door klanten en samenwerkende partijen.’’ Jan en Geert Tinnemans hechten in hun werkzaamheden groot belang aan een eerlijke directe communicatiestijl. ,,En laten we vooral het belang van humor niet vergeten’’, zeggen ze. ,,Bepaalde, langdurige, reparaties zijn vaak voor een hele familie of onderneming een emotioneel proces. Het schip is een tijdje buiten dienst en dat zorgt voor een bepaalde onrust, want de beste stuurlui staan tijdelijk aan de wal… Tijdens zo’n periode kan een grapje zo nu en dan de spanning wat breken. De ontspannen sfeer zorgt ervoor dat eventuele knelpunten sneller besproken worden’’, aldus de neven Tinnemans.

Naast scheepsbouw-en reparatie biedt het familiebedrijf een breed spectrum voor de maritieme sector. De afdeling Tinnemans Interieurbouw verzorgt al jarenlang scheepsinterieur op maat (recent nog voor bijvoorbeeld voor het bij Tinnemans afgebouwde containerschip Vios en het droge-ladingschip Zonga, ook bij Tinnemans afgebouwd).

Tinn-Silver en Tinnemans Custom Built Yachts bouwen respectievelijk solide aluminium (bij)boten en nieuwbouwjachten volledig op maat. Kortom: samen zijn de bedrijven van vele markten thuis.