Nieuwe orders / 250 miljoen euro investeringen in Kiel / 500 nieuwe medewerkers
thyssenkrupp Marine Systems, een van de drie grootste defensiebedrijven van Duitsland en wereldwijd marktleider in conventionele onderzeeërs, heeft een aangename ontwikkeling doorgemaakt. Tegen 2023 zal het bedrijf 250 miljoen euro hebben geïnvesteerd in hun scheepswerf te Kiel. Het doel is om het complex uit te bouwen tot een internationaal competentiecentrum voor de bouw van conventionele onderzeeboten. Dankzij de huidige positieve ontwikkelingen rondom nieuwe opdrachten, worden er eind 2020 naar verwachting ongeveer 500 nieuwe medewerkers in dienst genomen. De meerderheid zal komen te werken in Kiel. Het bedrijf is voornamelijk op zoek naar ingenieurs en bekwaam personeel met een achtergrond in R&D, bouw en productie.

Op weg om het modernste marinebedrijf van Europa te worden
thyssenkrupp Marine Systems biedt het volledige scala van maritieme scheepsbouw-dienstverlening aan vanuit één centraal punt: onderzeeërs, oppervlakteschepen en marine-elektronica. Het bedrijf bepaalt de standaard in de oppervlaktescheepsbouw en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. In de komende jaren staat de bouw van talrijke ultra-moderne gebouwen met de bijbehorende infrastructuur op de planning voor de scheepswerf in Kiel, waaronder een nieuwe scheepsbouwhal voor grootschalige producties van onderdelen, een tweede productielijn, een nieuw hefplateau, een gemoderniseerde servicehal én een scheepslift.

Dr. Rolf Wirtz, CEO van thyssenkrupp Marine Systems: ‘Het is onze ambitie om het modernste marinebedrijf van Europa te worden. Door middel van deze grote investeringen zorgen we ervoor dat onze operatie klaar staat voor de toekomst. Dit omvangrijke moderniseringsprogramma zal de rol van ons bedrijf als een van de belangrijkste werkgevers in de regio versterken. Onze meest recente successen tonen aan dat er een sterke vraag is naar onze producten en diensten. Wij willen deze positie verder versterken.’’

Daniel Günther, minister-president van deelstad Sleeswijk-Holstein: ‘’De scheepsbouw- en scheepsbouwtoeleveringsindustrie is het hart van de maritieme economie in Sleeswijk-Holstein. De geplande investeringen in Kiel tonen de toekomstige levensvatbaarheid van de maritieme sector aan. Daarnaast zijn deze investeringen een sterk signaal voor de werknemers in Kiel én voor de regio. Als deelstaatregering juichen wij dit van harte toe’’.

Positieve ontwikkeling op alle gebieden
thyssenkrupp Marine Systems is er de laatste tijd in geslaagd om de sterke concurrentie in het oppervlaktescheepsbouwsegment het hoofd te bieden. In augustus 2019 werd het bedrijf door een Afrikaanse klant gecontracteerd om vier fregatten te bouwen. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de bouw van de modernste marineschepen van Duitsland, de F125 fregatten. Deze “Baden-Württemberg”-klasse werd in juni 2019 in opdracht van de Duitse marine gebouwd. Eerder dit jaar werd in mei door thyssenkrupp Marine Systems de eerste van vier geavanceerde korvetten voor de Israëlische marine gedoopt. In april 2019 koos Brazilië het bedrijf als voorkeursgegadigde voor de productie van vier korvetten. In Duitsland is thyssenkrupp Marine Systems betrokken bij de bouw van de tweede partij K130-korvetten.

In de eerste maanden van dit jaar doopte thyssenkrupp Marine Systems de grootste conventionele onderzeeër ooit gebouwd in Duitsland voor Singapore en de derde van vier onderzeeërs voor Egypte. Met het 212CD-project voor de bouw van in totaal zes identieke onderzeeërs voor Noorwegen en Duitsland wil thyssenkrupp Marine Systems samen met zijn klanten en partners de Europese NAVO-standaard van de toekomst op het gebied van conventionele onderzeeërs neerzetten. Op dit moment wordt reeds 70 procent van de conventionele onderzeese vloot van de NAVO geproduceerd door thyssenkrupp Marine Systems.

Daarnaast heeft thyssenkrupp Marine Systems een sterk serviceportfolio: het bedrijf ontving zijn eerste opdracht in het kader van een strategische raamovereenkomst met Portugal voor de modernisering van onderzeeërs en oppervlakteschepen en een opdracht voor de modernisering van een Indiase onderzeeër. Ook op het gebied van marine-elektronica heeft het bedrijf een grootse doorbraak bereikt: de eerste anti-torpedo torpedo ter wereld is succesvol getest met de SeaSpider.

Toenemend belang van elektronica en digitalisering
Met de integratie van ATLAS ELEKTRONIK is de ontwikkeling van een platformprovider naar een geïntegreerd systeemhuis voor thyssenkrupp Marine Systems afgerond. Het dienstenaanbod breidt zich uit van het ontwerp, de constructie, de ontwikkeling en productie tot de integratie van commando-en wapensystemen. Slechts weinig leveranciers wereldwijd bieden dit momenteel aan.

Elektronica krijgt een steeds belangrijkere technologische sleutelrol: thyssenkrupp Marine Systems heeft een nieuw gevechtsmanagementsysteem geïntroduceerd, ORCCA. Ontwikkeld door kta marinesystemen (een joint venture van thyssenkrupp en Kongsberg), is het meest geavanceerde systeem voor conventionele onderzeeërs dat momenteel op de markt is.
 
Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van stealthtechnologie, brandstofcellen, lithium-ionbatterijen, additive manufacturing (3D-printing), cybersecurity en het gebruik van virtual/augmented reality ter ondersteuning van productieprocessen en opleidingen worden ook gestimuleerd.

Ervaar een digitale rondleiding door het uitgebreide gebied van thyssenkrupp Marine Systems in Kiel via de app of op de volgende website:
App store “tkMS Standortkonzept” en www.thyssenkrupp-marinesystems.com