KBN vreest een tekort aan voldoende scheepsruimte in eigen land als gevolg van de oorlog in Oekraïne. (foto E. Lengkeek)

De verschuiving van handelsroutes en energiedragers door de oorlog in Oekraïne, zoals beperkte gaslevering en opleving van kolen en LNG, zorgen voor hogere tarieven in de scheepvaart, zeggen ING-economen. Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) maakt zich echter grote zorgen.

Ellen Lengkeek

Ook de binnen- en zeevaart worden getroffen door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, die de wereldhandel stagneert. Branchevereniging KBN heeft in krachtige taal haar bezorgdheid uitgesproken over beschikbaarheid van voldoende scheepsruimte van de binnenvaart in eigen land en prijsstijgingen als gevolg van deze oorlog. De situatie is zeer zorgwekkend, schrijft KBN. Ook Europarlementariër Caroline Nagtegaal maakte eerder al de impact bekend van de oorlog op de internationale binnenvaart. De binnenvaart is in Oekraïne al maanden geleden op belangrijke vaarroutes tot stilstand gekomen. Oekraïense havens aan de Zwarte Zee zijn geblokkeerd.

Directeur KBN Rob Leussink: ‘Grote zorgen’.

De scheepvaart is getroffen door explosief gestegen brandstofprijzen, de export van containers naar Rusland is aan sancties onderhevig en nu spelen ook steenkolen- en graanvervoer hun eigen rol in de oorlog. Brussel heeft aangegeven grote behoefte te hebben aan onder meer schepen voor graantransporten.
,,Door de grote vraag naar kolen als alternatief voor gas, wordt een groot deel van de geschikte scheepscapaciteit naar deze markt getrokken. Daarnaast worden schepen uit de markt weggekocht of gecharterd om naar het Oostblok te worden overgebracht, voor het vervoer van Oekraïens graan. Dit leidt niet alleen tot sterke prijsstijgingen maar ook tot toenemende schaarste aan scheepsruimte’’, aldus KBN.
Het leidt volgens de branche tot grote problemen in de logistieke ketens, minder afvaarten en daarmee haperende dienstverlening naar andere sectoren.

De Europese Commissie zet solidarity lanes op en organiseert matchmaking events om het vervoer van Oekraïens graan te faciliteren. KBN: ,,Het belang daarvan willen wij niet bagatelliseren. Maar de keerzijde van de medaille is dat de thuismarkt in gevaar komt van de schepen die naar Oost-Europa vertrekken.’’