Foto’s: Testen met de drone in het havengebied van Antwerpen gaan nog tot eind van dit jaar zeker door.
(foto’s Havenbedrijf Antwerpen/EMSA)


Steeds meer havens gebruiken drones voor controles en om snel inzicht te krijgen bij ongelukken zoals grote olielekkages of branden. Net als Amsterdam en Rotterdam gaan ook Moerdijk en Antwerpen drones inzetten voor de veiligheid. Het moet tevens criminelen afschrikken.

Ellen Lengkeek

Bij de Port of Antwerpen gaat het voorlopig om een proef. Inmiddels zijn daar diverse testen in de haven gedaan met drones en werkt het havenbedrijf samen met de European Maritime Safety Agency (EMSA). De Antwerpse haven beslaat meer dan honderdtwintig vierkante kilometer en bevat gevoelige industriële infrastructuur. ,,Drones stellen de havenautoriteiten in staat om een groot gebied op een snelle en veilige manier te beheren, inspecteren en controleren’’, zegt een woordvoerder.
Daarom heeft Port of Antwerp, in samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer, een overeenkomst met EMSA gesloten waarbij zij een drone met piloot ter beschikking stellen. ,,De dronepiloot vergezelt Port Authority Officers tijdens hun handhavingstaken, en geeft hen een ‘birds eye view’ van de situatie ter plaatse. De beelden zijn ook van op afstand toegankelijk, zodat ze indien nodig snel met hulpdiensten gedeeld kunnen worden. De beelden worden vanwege privacy niet opgeslagen.’’

Toekomstbeeld
De drone zal niet alleen ingezet worden tijdens reguliere controles, maar ook bij incidenten om snel een zicht op de situatie te krijgen. Het beeldmateriaal van olie-incidenten zal bovendien gebruikt worden door de Universiteit Antwerpen om algoritmes te trainen om zulke incidenten in de toekomst automatisch te detecteren. Uiteindelijk doel is om een netwerk van autonome drones in de haven te hebben vliegen. Deze worden dan ook gebruikt voor inspecties van bruggen en sluizen.
De toestellen zouden ook als pakketdienst ingezet kunnen worden. Daarmee zijn ook in de haven van Rotterdam al proeven gedaan. Zo werden met een drone onderdelen gevlogen naar het werkschip Pioneering Spirit op de Maasvlakte.
In Amsterdam is al sinds enkele jaren een testgebied beschikbaar om te experimenteren met vooral ook varende drones in de Moezelhaven. De testhaven ligt achter de innovatiehub Prodock waar drone-innovators en bedrijven bij elkaar worden gebracht voor onderzoek. Vrijwel alle havens zien in de inzet van drones toekomst.

Moerdijk en criminelen
Ook de haven van Moerdijk zet meer in op veiligheid en gaat daarbij gebruik maken drones. Net als bij andere havens moet hiermee een vuist worden gemaakt tegen criminele activiteiten in het gebied. Daarover zijn onlangs afspraken gemaakt met de Zeeuwse en West-Brabantse zeehavens naar aanleiding van een onderzoek door TNO. Dit onderzoeksinstituut deed onderzoek naar de havens van Vlissingen, Borsele, Terneuzen en Moerdijk om misdaad in de havens aan te pakken. Die havens blijken een geliefd gebied te zijn voor criminelen. De verhalen over drugstransporten halen regelmatig het nieuws, maar het gaat evenzeer om uitbuiting van personeel, witwassen, smokkel van gestolen goederen en vastgoedfraude, zo stellen de onderzoekers. De havengebieden, aldus TNO, hebben veel kwetsbare plekken met steeds weer nieuwe bedrijfjes waar criminelen gebruik van maken.
Net als in Rotterdam wordt aan bedrijven in deze gebieden gevraagd om verdachte zaken snel te melden bij de autoriteiten. Drones worden mede ingezet om kosten van dure beveiliging van de havens te drukken.