Heerema’s Balder tilt het tension leg platform van Eni’s Morpeth uit de Golf van Mexico (foto Eni)

Heerema Marine Contractors heeft nu ook in de Golf van Mexico haar kunnen laten zien. Het diepwater kraanschip Balder heeft voor de Italiaanse energiemaatschappij Eni Offshore de verwijdering van het Morpeth platform geregeld.

Jan van de Nes

De Balder heeft eerst het zogeheten tension leg platform (een stellage met stalen aardbevingsbestendige poten waarmee de platformopbouw in zee staat) verwijderd. Het ging om de verwijdering van de 2650 ton zware bovenzijde, de 2500 ton wegende platformromp en nog eens 1300 ton aan kabels en palen.

Na de verwijdering van de componenten werd de bovenkant vervoerd per vrachtschip, de kabels en palen op bevoorradingsschepen en de romp werd ‘nat’ gesleept voor recycling bij Modern American Recycling Services-faciliteiten op verschillende plaatsen aan de Amerikaanse kust.
De Balder werd eerder al ingezet voor de installatie van de jackets en bovenzijde voor een productieplatform van de Amerikaanse oliemaatschappij Pemex voor de kust van Mexico. Het jacket woog 700 ton, de vier draagpalen 125 ton per stuk en de ‘topside’ 850 ton.