Een detailcollage van de binnenvaart op het Albertkanaal. (foto Port of Antwerpen)

De sluizen in het Albertkanaal in België worden vanaf deze maand voortaan ook op de zondag overdag bediend. Dat betekent dat binnenvaartschepen 24/7 door het kanaal kunnen varen en mogelijk meer bedrijven voor vervoer over het water kiezen.

Door: Ellen Lengkeek

De sluiscomplexen draaiden al veel uren, maar zijn nu ook geheel open in het weekend. Voorheen moesten schippers tussen zaterdagavond tien uur en zondagavond tien uur wachten. Ook op zon- en feestdagen worden de sluizen bediend, zonder dat schippers daarvoor de rekening krijgen gepresenteerd, kondigt de Vlaamse overheid aan.
De gedachte van Vlaanderen achter de volledige openstelling is om meer bedrijven te stimuleren om te kiezen voor transport van hun goederen over het water. Het gaat om de sluizencomplexen Genk, Diepenbeek, Hasselt, Kwaadmechelen (Ham), Olen en Wijnegem.

Grotere schepen
Het Albertkanaal is 129 kilometer lang. Het geldt als de belangrijkste economische waterweg in Vlaanderen en is met geld van de Europese unie flink aangepakt voor meer en grotere schepen. Het kanaal is deels verdiept, verbreed en bruggen zijn en worden verhoogd tot 9.10 meter. Zo kunnen ook binnenvaartschepen met vier lagen containers en short sea shipping vlot doorvaren. Doordat er steeds meer schepen kwamen, groeide het aantal verzoeken om de sluizen alle dagen te bedienen. Jaarlijks wordt zo’n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over het Albertkanaalkanaal. Omgerekend betekent dit dagelijks 8000 vrachtwagens minder op de weg.

De raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg besliste officieel om vanaf 2 januari 2020 de sluizen van het Albertkanaal 24/7 te bedienen. Ook is besloten om geen kosten meer te berekenen voor zondag-openstelling van de andere sluizen in Vlaanderen.
,,De uitbreiding van de bedieningstijden op het Albertkanaal zal de binnenvaart nog aantrekkelijker maken als groen, veilig en competitief alternatief voor het wegtransport’’, benadrukt de Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. ,,Het kanaal zal hierdoor meer dan ooit zijn economische functie als belangrijkste transportas van Vlaanderen kunnen vervullen, wat uitermate belangrijk is voor de ontlasting van de Antwerpse wegen.’’