Sleipnir in actie bij het Jotun-B-veld. (foto: Heerema)

Heerema’s Sleipnir, het LNG-aangedreven grootste semi-submersible kraanschip ter wereld, heeft opnieuw een record gevestigd: voor de grootste ‘single-lift’ verwijdering van een offshore jacket, het onderstel van een productieplatform. Dat record verbeterde het zelfs twee keer in korte tijd.

Jan van de Nes

Het begon met de 8100 ton zware Jotun-B jacket in de Noorse Noordzee in opdracht van oliemaatschappij Vår Energi. Sleipnir voltooide het verwijderingsproject deze zomer door de jacket op de kade te lossen van de ontmantelingssite AF Miljøbase in Vats, Noorwegen. Daar wordt het gevaarte bijna volledig gerecycled.
Tijdens de operatie werden onderzeese palen kapot gesneden, met diameters van 2,7 meter en 80 millimeter wanddikte. Het zijn de grootste palen die ooit op deze manier zijn gemaakt. CEO Koos-Jan van Brouwershaven zei: ,,We hebben records gevestigd om ze te verbreken. We zijn er trots op dat we de Jotun-B verwijdering met de machtige Sleipnir veilig, duurzaam en in de kortst mogelijke tijd hebben voltooid.’’

En nog eens
Sleipnir heeft ook Shells 10.100 ton wegende jacket van het Brent Alpha platform verwijderd, 186 kilometer voor de noordoostkust van de Shetland-eilanden. De topside werd in juni met een enkele lift verwijderd door de Pioneering Spirit van Allseas. Brent Alpha was het derde van vier platforms, na Delta (2017) en Bravo (2019), die werden ontmanteld en verwijderd uit het olie- en gasveld van Brent.
Bovendien was deze lift nog eens 2000 ton indrukwekkender dan die van hiervoor genoemde Jotun-B-jacket.
Het Brent Alpha-project is Sleipnirs vierde ontmantelingsopdracht voor deze zomer. Later dit jaar volgt de installatie van Dana Petroleums P11-Unity Platform. Tot dusver heeft Sleipnir tijdens deze zomercampagne meer dan 43.900 ton aan ontmantelde offshore-infrastructuur verwijderd en vervoerd voor recycling.