Nu de eerste klimaatdoelen van Parijs eraan komen, is ook de shortsea-sector aan bod om te verduurzamen. En snel ook. Binnen tien jaar moeten er tenminste vijftig emissieloze Nederlandse (shortsea-) schepen varen en bestaande schepen worden aangepast.

Ellen Lengkeek

Daarvan moeten verladers wel meer worden overtuigd. Het onderwerp en vergroening kwamen aan bod tijdens de online beurs Multimodaal met digitale stands en veel netwerkmomenten. Op een vloot van tienduizend schepen zijn die vijftig schone schepen natuurlijk maar een begin, maar wel een belangrijk begin, stelt Rob Verkerk van Nederland Maritiem Land. ,,Dan hebben we een springplank gevonden.’’
Hij zei dat in een gesprek met onder anderen Hans Veraart van rederij Bodewes. Daarin werd ook duidelijk dat de CO2-belasting binnen de EU gunstig kan uitpakken om duurzame veranderingen in de maritieme markt teweeg te brengen. In redelijkheid. ,,Daar moeten we met elkaar internationaal goed naar kijken en zorgen dat er geen oneerlijke concurrentie ontstaat. Als China op dat vlak niets doet heeft Europa het nakijken’’, aldus Verkerk.
Veraart stelde het plaatje maar meteen even simpel maar scherp duidelijk. ,,Van ons transport gaat 90 procent over zee, waarvan 70 procent per container. Het gaat dus wel ergens over. We moeten met elkaar dik aan de bak. Die vijftig emissieloze schepen moeten er in 2030 gewoon zijn. En beter nog meer, anders halen wij nooit de gestelde klimaatdoelen in 2050.’’
Het herstel na de coronapandemie biedt een kans op versnelling van de maritieme energietransitie. ,,Nederland moet wereldleider worden op het gebied van duurzame scheepsbouw en scheepvaart’’, aldus Verkerk. Tijdens het gesprek kwamen nieuwe brandstoffen (veel kans voor methanol) en ook gebruik van wind op zee aan de orde. ,,Met hulp van wind-assist kan shortsea 10 tot 15 procent brandstof besparen’’, aldus Frank Nieuwenhuis van Econowind dat diverse aluminium zeilpanelen ontwikkeld voor hybride schepen.