De SP in Gelderland heeft zich de woede op de hals gehaald van de Algemeene Schippers Vereeniging door tankschepen die mogelijk illegaal zouden ontgassen te volgen op de Waal. Volgens de schippers is de partij daarmee in overtreding.

Ellen Lengkeek

Gelderland is al langer decor van een verhitte discussie rondom het ontgassen van tankschepen. Omwonenden van de grote rivieren zouden daar hinder van hebben. In de provincie geldt een regionaal verbod. Dat is echter niet rechtsgeldig volgens de minister die nationaal moet handhaven. De SP sloeg zijn bivak op langs de Waal om de namen van schepen te noteren, meldt regionaal dagblad De Gelderlander, en deze vervolgens te volgen via internet.

Privacywet
Niet alleen kan dit helemaal niet volgens de ASV, maar de partij is ermee ook in overtreding vanwege de privacywet. Op de schepen wordt immers ook vaak gewoond.
,,Het volgen van schepen waarop de schippers vaak hun woning en gezin hebben is tegen de afspraken in. De schippers hebben geprotesteerd tegen de verplichte invoering van het AIS (automatisch identificatie systeem), omdat de privacy niet gewaarborgd is. De SP is ten tijde van de verplichte invoering van het AIS door de ASV gevraagd de schippers te steunen, omdat niemand wil dat iedereen op elk moment weet waar je bent. Dat heeft de SP niet gedaan. Een schip is meer dan een vervoersmiddel. Daarop wordt geleefd. Is de privacy van de schipper van geen belang? De SP was wel tegen een chip in de auto omdat daarmee de privacy van de automobilist aangetast wordt. Een automobilist leeft niet in zijn/haar auto, een schipper (en zijn gezin) leven wel op het schip. In alles wat de SP zegt over het steunen van de binnenvaart stelt ons dit wederom teleur’’, schrijft ASV in een reactie.

Kwaad daglicht
ASV’er Ronald Sipsma: ,,Er worden woorden gebruikt die de scheepvaart in een kwaad daglicht zetten. Het woord lozing insinueert dat er lading in de vaarweg gedumpt wordt. Dit is niet het geval; bij ontgassen worden lege ladingruimten geventileerd. Dat is wat anders dan lozen. Als je in de volksmond iets loost dan dump je iets. Iets dumpen doe je als het niet mag, maar je er toch vanaf wil. Ontgassen is helemaal niet verboden. Sterker nog, het mag gewoon volgens de regels en er is geen ander alternatief dat functioneel is.’’
Volgens de schippers moet de politiek bij verladers en ontvangers van de lading aankloppen. ,,Zij zijn degenen die eisen dat schepen ontgast hun lading aan boord nemen, ook al is ontgassen helemaal niet nodig.’’
De binnenvaartsector zoekt naar oplossingen om niet meer in de openlucht te hoeven ontgassen. In Rotterdam start een test met meer ontgasinstallaties waar een groot gebrek aan is. Omvaren om daarvan gebruik te maken belast het milieu ook. ASV: ,,De conclusie is eigenlijk dat niemand, noch de schippers, noch de burgers noch de gemeente willen dat er ontgast wordt in de buitenlucht, maar dat er alleen schippers betrapt worden op illegaal lozen. Wanneer gemeentes hun verantwoordelijkheid niet nemen zullen er geen ontgasinstallaties bij komen en het probleem blijven bestaan.’’

Reces

De SP voert al langer actie om het ontgassen tegen te gaan en wil vooral de rederijen aanpakken. In een filmpje op de website spreekt de partij van naming and shaming. Er is ook een meldpunt (www.sp.nl/milieualarm) geopend waar iedereen melding kan maken van boten die giftige stoffen lozen. Tijdens het politieke reces (bij afsluiting van deze krant) was de partij niet bereikbaar voor een reactie.