‘Zonder dit soort plekken hield ik mijn vrouw niet lang meer aan boord’

Hoewel Port of Rotterdam belooft ligplaatsen terug te brengen in de Rotterdamse Maashaven waar een getijdenpark verrijst, vrezen binnenvaartondernemers verder uit het stadscentrum te worden verdrongen. “We worden steeds meer richting zee geduwd.’’

Door: Claudia Langendoen

Op zich is er niets mis met de aanleg van een groene buffer op de kop van de Maashaven, vinden gebruikers van de haven in hartje Rotterdam. Maar laat dat niet ten koste gaan van nóg meer aanlegsteigers voor de binnenvaart”, bepleiten zij het behoud van aanlegmogelijkheden voor de sector in de haven. Want waar stopt het verwijderen en verplaatsen van aanlegsteigers nabij het stadscentrum, zo klinkt het.

Natuurvriendelijke oevers
Dankzij het recente verwijderen van ligplaatsen in de Maashaven ontstond ruimte voor het stadspark onder de metrobaan. De fundering ligt al, in de vorm van een laag zand dat vrijkwam bij het verdiepen van de Nieuwe Waterweg. Het getijdenpark in aanleg moet een antwoord bieden op verdere verstedelijking in het gebied waar komende jaren flink meer huizen worden bijgebouwd. Het gaat om een park vol recreatie en natuur dat deel uitmaakt van – zo hopen de instanties – in totaal twee kilometer natuurvriendelijke oevers die voor 2022 in de Nieuwe Maas moeten zijn gerealiseerd.

Allemaal leuk en aardig, maar waar blijft de binnenvaart in dit plaatje, zo vragen schippers zich af. Wat komt er terug voor verwijderde plaatsen, zoals in de Maashaven?