Hoe mooi zou het zijn als in het nieuwe jaar de markt aantrekt, volop wordt gewerkt aan kwaliteitsverbetering van de waterwegen en de personeelstekorten in de binnenvaart verdwijnen? Schippers hebben zo hun wensen voor 2021. Corona zal de sector echter nog lange tijd parten spelen, beseffen zij tegelijkertijd.

Claudia Langendoen

Het jaar 2020? Containerschipper Francis Schapers slaakt een diepe zucht. Het liefst laat hij dat zo ver mogelijk achter zich. ,,Een jaar met 020 erin, had sowieso nooit een goed jaar kunnen worden’’, klinkt het, waarna een smakelijke lach volgt.
Geintje natuurlijk, maar serieus: 2020 was natuurlijk voor niemand en dus ook voor de binnenvaart mals. ,,En dan vrees ik eerlijk gezegd dat de ergste klappen nog moeten komen’’, zo verwacht Schapers die weliswaar zelf goed in het werk zit, maar collega’s hoort klagen. ,,Nu worden velen die het moeilijk hebben nog overeind gehouden met overheidssteun. Als dat straks stopt, gaan bedrijven alsnog omvallen. Met alle gevolgen van dien, zoals bij een faillissement het verlies beperken over andermans rug’’, stelt hij veelzeggend.

Zo rustig!
Ook schipper Lilian Markgraaf ziet 2021 met twijfels tegemoet. ,,De markt moet weer aantrekken’’, benadrukt zij. ,,Maar ja, zolang ze in Brussel bezig zijn met allerlei milieueisen, waarbij men volledig doorschiet, zie ik dat niet gebeuren. Tel daar de personeelstekorten en problematische waterstanden bij op en dan komt daar óók corona nog eens overheen. Alles bij elkaar vraag ik me af of er überhaupt nog toekomst is voor de binnenvaart. Ik vind de situatie best uitzichtloos momenteel.’’
Zelf zit ook zij nog volop in het werk, maar ze geeft aan de terugloop wel om zich heen te zien. ,,Wij varen veel op de Donau en Main en het is hier zó rustig, niet normaal meer! Dat was voor corona al het geval.’’

Samenwerking
Wat de sector komend jaar nodig heeft? ,,Samenwerking’’, stelt schipper Rein Schut. Bundel de krachten, koop gezamenlijk in, vecht voor hogere vergoedingen, luidt zijn boodschap. Natuurlijk gaan er komende periode klappen vallen, verwacht ook hij. Maar overall ziet hij verder 2021 juist niet somber in. Hij hoopt en rekent op een vervoerspiek voor de binnenvaart en ziet juist erg veel bedrijvigheid om zich heen. ,,Ik vaar veel op het Twentekanaal en heb het hier lang niet zo druk gezien als nu. Voor sluis Eefde zie ik ook wachttijden, zoals ze er lange tijd niet waren. Er zal weliswaar niet voor de meest fantastische prijzen worden gevaren, maar we varen wel! We staan niet stil. Dat verwacht ik voor 2021 ook. Mensen blijven spullen nodig hebben.’’

Instorten
Wat dat betreft moet de overheid ook flink gaan bouwen, vult Francis Schapers aan. ,,Dan kunnen wij al die materialen die nodig zijn gaan vervoeren. Meer aandacht voor vaarwegonderhoud is ook nodig’’, dringt hij tevens aan op actie. ,,Ik hoop op een regering die de ogen opent en aan de slag gaat’’, zo kijkt hij vooruit naar de Tweede Kamerverkiezingen die er in maart aankomen. ,,Er staan hele complexen op instorten. Ze pakken wel eens wat aan, maar dat is niet voldoende. Hoe lang laten we bijvoorbeeld de Merwedebrug bij Gorinchem nog liggen? Ook hier zal corona de sector echter wellicht parten spelen, vreest hij. ,,Vaarwegonderhoud is zo’n post waarop gebudgetteerd kan worden als de centen elders nodig zijn.’’

Schippers rekenen ook op een stevige lobby vanuit de brancheorganisaties voor de binnenvaart. Schapers: ,,We zijn natuurlijk nog steeds de groenste sector.’’ Markgraaf wijst ook op het belang van een intensievere lobby in Brussel. ,,Daar schort het nogal eens aan, vind ik.’’

Veerkrachtig

En intussen richten schippers de blik vooruit. ,,Ik heb altijd gezien dat Nederland een veerkrachtig land is’’, stelt Rein Schut bemoedigend. En inderdaad was 2020 in economische zin niet voor iedereen een slecht jaar. ,,Sterker nog: ik heb nog nooit zo’n goed jaar gehad’’, stelt een schipper die niet bij naam genoemd wil worden, maar mét onvervalste Amsterdamse tongval. ,,Wij vervoeren zand en zijn betrokken bij dijkverzwaring bij het IJsselmeer en bij het eiland IJburg. Ik verwacht dat ook in 2021 te blijven doen.’’
Hij wil maar zeggen: een jaar met 020 erin kan zakelijk gezien heus een topjaar zijn. Luid lachend: ,,Of dat ook het geval zou zijn in een jaar met 010 erin, is de vraag.’’