Zowel binnen- als zeevaart wordt getroffen door de oorlog in Oekraïne. Brandstofprijzen zijn explosief gestegen, export van containers ligt aan banden en vaarroutes zijn gesloten. Intussen zijn de eerste vluchtelingen ondergebracht op schepen in Rotterdam.

Ellen Lengkeek

,,De Rusland-Oekraïne oorlog heeft ook impact op de binnenvaart’’, zegt Europarlementariër Caroline Nagtegaal. ,,In Oekraïne is de binnenvaart vrijwel tot stilstand gekomen, hetgeen invloed heeft op het verkeer op de Donau. Het vervoer is uiteraard gericht op humanitaire hulp. Daarnaast zal de stijging in energiekosten impact hebben op de Europese binnenvaart en het tekort aan invoer van bepaalde grondstoffen en producten als staal zal invloed hebben op de industrie.’’
De grote havens voelen de impact van de oorlog voornamelijk door de sancties en daarmee de export van containers. Zo is in de haven van Rotterdam 62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in de Rotterdamse haven Rusland-georiënteerd. Zo’n 8 procent van het Rotterdamse containertransport is gelinkt aan Rusland. De Europese Unie heeft de export verboden van een groot aantal goederen die zowel voor burger- als militaire doeleinden gebruikt kunnen worden. Containerlading met als bestemming Rusland wordt extra gecontroleerd door de douane.

Zeevarenden
De KNVR heeft al enkele weken een crisisteam paraat. ,,We kijken met grote bezorgdheid naar de ontwikkelingen in Oekraïne en staan in nauw contact met autoriteiten en gesprekspartners om eraan bij te dragen dat de zeevarenden aan boord van Nederlandse zeeschepen veilig kunnen blijven varen’’, reageert een woordvoerder. Het aflossen van Oekraïense en Russische zeevarenden is bijzonder moeilijk.
Nederlandse reders beheren een vloot van 2300 zeeschepen en zijn vooral prominent aanwezig in de Europese kustwateren. Op hun schepen onder Nederlandse vlag (1220) werken zo’n 3000 Russische en 1500 Oekraïense zeevarenden.