Het begon in 1920, in een typisch Sliedrechts dijkhuisje. De oprichter, Jan Cornelis van der Leun, was toen al bezig met de huidige trend ‘van het gas af’. Hij verving gaslampen door elektrische verlichting. Jan Cornelis had niet kunnen bedenken dat ruim 100 jaar later, Koning Willem-Alexander het bedrijf het Predicaat Koninklijk zou toekennen. “Een enorme eer”, zo laat Martin den Breejen, CEO, weten. De commissaris van de Koning, dhr. Jaap Smit, overhandigde het Koninklijke Predicaat en kwam de feestvreugde opluisteren. “Vandaag hier in Sliedrecht, staat een blije commissaris, met een prachtig verhaal over Van der Leun. Een familiebedrijf dat crises overleefde, een krachtig bedrijf dat boven alles de bedrijfscontinuïteit op het oog heeft.”

Bron: Maritime Technnology

Martin hield een bescheiden speech, hij haalde aan dat hij het jammer vindt dat zijn vader, Marius den Breejen, deze mooie mijlpaal net niet meer heeft kunnen meemaken. Vorig jaar overleed hij. Marius den Breejen, neemt in de jaren zestig het bedrijf over. In 1991 nemen Martin den Breejen en zijn broer Bert het bedrijf over. Een paar jaar later verlaat Bert het bedrijf, en gaat Martin alleen door als man aan de top. Hij weet het bedrijf wereldwijd op de kaart te zetten en bouwt stevig uit. Op het moment dat duidelijk is dat het Koninklijk Predicaat zal worden toegekend aan Royal Van der Leun, is Martin in Vietnam, in quarantaine. Hij is razend enthousiast en pakt meteen de telefoon om het blijde nieuws te brengen aan zijn team. Dat team reageert net zo uitgelaten. Den Breejen: “Ik zie dit echt als iets dat we met zijn allen bereikt hebben. Ook internationaal biedt de titel ‘Royal’ grote voordelen. Het spreekt zakenpartners wereldwijd enorm aan als je een ‘Royal-bedrijf’ bent. Het heeft betekenis in die zin dat je daarmee als bedrijf betrouwbaarheid uitstraalt. Je bestaat immers al meer dan honderd jaar. Zo’n titel geeft je als firma toch wat extra cachet.’’

Krachtig doorgaan, ook tijdens crises
Commissaris van de Koning Smit; “Het is niet voor niets dat Royal Van der Leun nu al ruim 100 jaar bestaat. Het bedrijf zag kansen in de verschillende omstandigheden en wist om te gaan met de moeilijke aspecten van de naweeën van de Eerste Wereldoorlog en ook de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog. En dat soort crises blijven komen getuige ook vorig jaar weer de uitbraak van het coronavirus. Een ondernemer gaat ook door die verschillende fases heen. Familiebedrijven zijn vaak heel krachtige bedrijven. Ze staren zich niet blind op korte termijn resultaten maar streven naar continuïteit, naar het bedrijf kunnen doorgeven aan toekomende generaties. Er zit ook een groot aspect in van zorg voor elkaar.” Smit benoemde als mooi voorbeeld het Van der Leun Studiefonds, dat is opgericht voor kinderen van medewerkers. Om het zo voor die kinderen mogelijk te maken te gaan studeren.

Kroon op het werk
Smit vervolgt: “Royal Van der Leun is door haar sterke exportgerichtheid wereldberoemd. Inmiddels beschikt het bedrijf al over 9 internationale vestigingen. Royal Van der Leun is een maritiem bedrijf met een sterk verleden en altijd gericht op de toekomst. Innovatie zit in de genen, dat blijkt ook uit Royal Van der Leun’s samenwerking met het Solar Boat Team van de TU Delft. En nu vandaag, volgt de kroon op het werk. Ik wens jullie toe dat er zich een Koninklijk waardige toekomst mag manifesteren.”

Ook de kersverse burgemeester van Sliedrecht, Jan de Vries, hield een speech. Hij benadrukte trots te zijn op het feit dat er nu maar liefst drie bedrijven zijn met een Sliedrechtse roots die het Predicaat Koninklijk mogen dragen. Opvallend genoeg bedrijven met maritieme activiteiten: Royal IHC, Royal Boskalis Westminster en dan nu ook Royal Van der Leun.

Na de speeches werd het nieuwe logo onthuld. Een logo met een kroon!