Jacques Vandermeiren. (foto Klaas De Scheirder) en Allard Castelein. (foto Havenbedrijf Rotterdam/Ernst Bode)

Kan de Rotterdamse haven in 2050 volledig energieneutraal opereren? Ja, zegt CEO Allard Castelein. Iedereen, ook een bedrijf als Shell, is er volgens hem op gebrand om te verduurzamen.

Chantal Blommers

Volgens Castelein wordt het evengoed een grote uitdaging, maar hij is ervan overtuigd dat het in Rotterdam gaat lukken. ,,Het glas is wat dat betreft meer dan half vol’’, zei hij tijdens de Vlaams-Nederlandse Havendag in Rotterdam.

Al voor 2030 wil Rotterdam de CO2-uitstoot fors hebben verlaagd. ,,We hebben de zeer grote doelstelling om dan 55 procent minder uit te stoten en ik ben positief dat we dat gaan halen. We liggen op koers.’’ Met duurzame investeringen moet het gaan lukken, is zijn verwachting.
Ook in de haven van Antwerpen wordt er keihard gewerkt aan het realiseren van de CO2-doelstelling. Directeur Jacques Vandermeiren zei dat ook die haven op koers ligt, maar benadrukte wel dat het een ‘flinke uitdaging’ wordt om het in 2050 helemaal voor elkaar te hebben. ,,Dat is een kollossale opgave. Tegelijkertijd: de alternatieven voor fossiele brandstof zijn er al een beetje, dus er is geen reden om te denken dat we het niet gaan halen.’’

Tijdens de Vlaams-Nederlandse Havendag werd de vraag opgeroepen of de Europese havens dan ook meer moeten samenwerken om gezamenlijk de doelstellingen voor 2050 te halen. Daarover zijn de heren duidelijk. ,,Samenwerken is een midden om tot een doel te komen, maar niet een doel op zich’’, zei Castelein. ,,De hele wereld is hiermee bezig en het is ook voor de havens noodzakelijk. Dus op die vlakken weten we elkaar zeker te vinden.’’ Dat benadrukte ook Vandermeieren: ,,We zitten al samen in de wedstrijd.’’
Evengoed vinden de havens medestanders bij bedrijven die net zo goed bezig zijn met een energietransitie. Zoals Shell, zegt Castelein. ,,Dat is één van de bedrijven die het voortouw neemt om met een oplossing te komen voor het probleem. Shell kijkt bijvoorbeeld naar of het CO2 kan gaan afvoeren. Die ontwikkelingen houden we ook goed in de gaten.’’