Het was het jaar waarin Máxima voor het eerst aan de zijde van Willem-Alexander werd gespot, Vladimir Poetin werd benoemd tot premier van Rusland, realityprogramma Big Brother van start ging en Steffi Graf het einde van haar loopbaan aankondigde. Én 1999 was het jaar van het ontstaan van Sign Service Centre, in de volksmond al snel omgedoopt tot SSC Reclame.

Door: Yvonne Vogel

Oprichter en eigenaar Dick Schot vierde half december het 20-jarig bestaan met een gezellige borrel voor relaties, werknemers, vrienden en bekenden. Want een mijlpaal mag niet ongemerkt voorbijgaan, vindt hij. ,,Er zijn in twee decennia ontzettend veel hoogtepunten geweest. Ook letterlijk. Dan denk ik bijvoorbeeld aan het voorzien van nieuwe logo’s op windmolens, in opdracht van Eneco. Een geweldige klus! Ook hebben we eens een spaceshuttle mogen bestickeren, toen deze werd geëxposeerd in Noordwijk.’’
,,Verder zijn het beplakken van reclamemasten langs de snelweg, een winkelcentrum in de buurt van Amsterdam restylen en buitenlandse klussen in onder meer Basel en Gdansk zijn mij bijgebleven. Het is eigenlijk te veel om op te noemen. De afwisseling maakt het werk zo mooi.’’

Ship Signs
Onder de vlag van Ship Signs komt sinds enige tijd de expertise van SSC Reclame en Advecon Sign-Service samen. Bij dat laatste bedrijf stond zijn broer aan het roer, maar die ging vorig jaar met pensioen. ,,De scheepvaart is door de jaren heen een steeds belangrijkere tak voor ons geworden. Aan wal waren we al een gevestigde naam, maar steeds meer mensen weten dat wij ook gespecialiseerd zijn in onder meer scheepsbelettering, vlaggen, wimpels, scheepsborden, stickers, naamborden en ga zo maar door. Alles is bovendien in de meest uiteenlopende materialen, formaten en kleurencombinaties verkrijgbaar.’’

Zoete inval
Tijdens de borrel valt direct de ongedwongen sfeer op. Geen ellenlange toespraken, formeel gedoe of een officieel programma, maar gewoon een zoete inval. ,,Dat past bij ons, we zijn van de no-nonsense methode. Ik denk dat klanten dat prettig vinden. Ik ben er trots op dat we nog bestaan. De crisis was voor ons ook echt niet makkelijk, maar we zijn blijven vechten. Uiteindelijk konden we het hoofd boven water houden en kijk eens waar we nu staan!’’
Schot gaat elke dag fluitend naar zijn werk. ,,Het lijkt of ik net begonnen ben. In februari word ik 60 jaar. Ik kan nog wel een tijdje mee. Mijn zoon draait nu fulltime mee bij Ship Signs en zal zich in de nabije toekomst waarschijnlijk ook steeds meer op SSC Reclame gaan toeleggen. Dankzij zijn inzet, en die van het hele team natuurlijk, weet ik dat de zaak altijd goed doordraait. Ook als ik een keer op vakantie ben. Dat geeft een heel fijn gevoel en vertrouwen richting de toekomst.’’