Op de werf in Oss is Heesen officieel gestart met de bouw van YN 20457, Project Akira, onder toeziend oog van keuringsinstantie American Bureau of Shipping.

Bron: Netherlands Maritime Technologie

Akira is de eerste in een nieuwe serie snelle aluminiumjachten van Heesen. Met een lengte van 57 meter en een volume van ongeveer 780 GT beschikt Akira over een buitengewoon efficiënte, lichtgewicht FDHF-romp. Het jacht haalt een topsnelheid van 22 knopen dankzij toepassing van twee MTU 16V 4000 M65L motoren, die voldoen aan de IMO Tier III richtlijnen.

De volledig aluminium romp is een geoptimaliseerde versie van de Fast Displacement Hull Form. Dit ontwerp is bedacht door de Nederlandse hydrodynamica specialisten van Van Oossanen en doorontwikkeld door de eigen naval architecten van Heesen. Dankzij de lage weerstand van haar onderwaterschip is Akira niet alleen een snel maar ook een efficiënt jacht, dat minder vermogen nodig heeft en de helft minder brandstof verbruikt ten opzichte van een stalen displacement jacht van dezelfde lengte. Met een diepgang van slechts 2,3 meter is ze breed inzetbaar en bij uitstek geschikt voor de kristalheldere wateren van de Bahama’s of de ondiepe ankerplekken van de Middellandse Zee.

Voor het exterieurontwerp van deze nieuwe serie selecteerde Heesen Frank Laupman van Omega Architects met wie de werf een lange relatie heeft. Het design wordt gekenmerkt door een scherp profiel, een licht teruglopende boeglijn en opvallende ‘fashion plates’. Een markant detail is de concave vorm van de transom die het vaste zwemplatform nog groter maakt, en voor extra onderscheidend vermogen zorgt in elke haven.

“We zien een groot potentieel voor dit nieuwe model”, zegt Arthur Brouwer, CEO van Heesen. “Akira is het enige snelle 57 meter aluminium jacht van Noord-Europese makelij, dat beschikbaar is voor levering in het voorjaar van 2024. De 57m Aluminium serie is de perfecte tegenhanger van onze succesvolle 55m Staal serie: ideaal voor klanten die voor snelheid, efficiëntie en volume gaan.”

Vanaf het prille begin werkten de engineers van Heesen nauw samen met Harrison Eidsgaard aan de indeling van het 400m2 ruime interieur van Akira. Een beslissing die leidde tot een compleet andere benadering van het ontwerp. “Doordat we zo vroeg bij het project werden betrokken, konden de technische onderdelen en het interieur nog beter op elkaar worden afgestemd”, vertelt Ben Harrison. “Dus belangrijke gedeeltes van het jacht kregen voldoende ruimte voor een ideale routing. Aan boord wil tegenwoordig iedereen optimaal kunnen genieten van de omgeving.”

Akira’s eigenaren kunnen het interieurthema nog naar eigen smaak en voorkeuren aanpassen. “Eenvoud kenmerkt het thema”, legt Ewa Eidsgaard uit. “Het nodigt uit tot personalisatie en zorgt ervoor dat de losse meubels optimaal tot hun recht komen. Zoals de handgemaakte kast in de main saloon; hiervoor zijn slechts drie materialen gebruikt: tin, ingelegd leder en houtfineer. Maar de detaillering en variatie in tinten maken dit meubel zeer decoratief. De gebruikte materialen weerkaatsen het licht door de ruimtes, wat zorgt voor een aangename sfeer; ze vormen het kader voor de indrukwekkende vergezichten op zee”, voegt ze toe. “Roestvrijstalen elementen, donkere accenten in tin, en gemetalliseerde materialen geven het interieur warmte, zonder dat dit afleidt van de schoonheid van het buitenleven.”

Zes hutten bieden plaats aan maximaal twaalf gasten. De lichte en ruime eigenaarssuite van 63m2 bevindt zich aan de voorzijde op het hoofddek. Deze suite omvat een studeerkamer, de slaapkamer met his-and-hers inloopkasten, en een badkamer over de volledige breedte van het jacht, voorzien van ligbad en douchecabine. Op het benedendek bevinden zich vier tweepersoons gastensuites met eigen badkamer, en op het bridge deck is een speciale VIP-suite gesitueerd. Alle dekken kunnen met een glazen lift worden bereikt.

De buitenruimtes zijn zorgvuldig gekozen om optimaal van het leven op zee te kunnen genieten. Grote raampartijen verbinden binnen met buiten. De eigenaren en hun gasten vinden altijd de perfecte plek om te ontspannen: het achterdek om buiten te dineren, het uitgebreide zonnedek met jacuzzi, het zitgedeelte voor op het bridge deck, of de uitgebreide beachclub.

De levering van Project Akira staat gepland voor het voorjaar van 2024.