DA-Capo Santa Maria Manuela Maritime Filming

Heel wat mensen hebben 15 september vanaf de wal de Portugese gaffelschoener bekeken, gefotografeerd en gefilmd. Het was het laatste stukje van een vaartocht vanuit Portugal die op 7 september begon. Via de Nieuwe Waterweg, Oude Maas en Beneden-Merwede legde het schip in de loop van de middag aan bij de kade van Da-Capo in Hardinxveld-Giessendam. Geassisteerd door een sleepbootje van Gepke.

Door Leo van Teeffelen

Het schip ondergaat daar gedurende een half jaar een uitgebreide interieurrenovatie, ook het dekmeubilair wordt vernieuwd. Aanleiding is een aanbesteding van Peter Bost van Deep Water Yachts uit Den Haag. Onder zijn leiding rekende Gert-Jan van Aken van DKS in Hardinxveld-Giessendam in Portugal uit hoeveel de vervanging van het dekmeubilair zou kosten. Onderwijl bleek dat de Portugese eigenaar ook in was voor een complete interieurrenovatie.
Op advies van Van Aken werd ‘concullega’ Da-Capo door Bost aangewezen binnen de aanbesteding. Mededirecteur Ron van Meeteren spreekt in dit verband van een ‘eervolle opdracht en tegelijkertijd een uitdaging’. Hij schakelde op zijn beurt interieurontwerper Alex Jansen in die met een geheel nieuw ontwerp kwam.

De Santa Maria Manuela is een gaffelschoener, gebouwd in 1937, met een lengte van 63 meter en 37 metermasthoogte. Oorspronkelijk is het door de Portugezen gebouwd als een schip voor de kabeljauwvisserij in de woeste wateren rond Groenland en Newfoundland. Tegenwoordig is het een trainings- en evenementenschip. De kenmerkende witte kleur kregen de Santa Maria Manuela en de rest van de vissersvloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om voor de onderzeeërs van de Duitse marine beter herkenbaar te zijn als schip van het neutrale Portugal, werden alle schepen van de visserijvloot helemaal wit geverfd. Vandaar de naam Witte Vloot.

Behoud
In het begin van de jaren negentig was het vissersschip kostentechnisch niet opgewassen tegen de moderne vissersschepen met hun moderne vistechnieken en daarmee overbodig. Om het schip met zijn rijke historie niet verloren te laten gaan werd een stichting tot behoud opgericht. Een grondige renovatie was hard nodig, die was in 2010 gereed. Zo had het schip, 73 jaar na het eerste vertrek uit de haven van Lissabon, weer de oorspronkelijke uitstraling.

Sindsdien is het een schip dat plaats biedt aan circa vijftig gasten voor meerdaagse zeiltochten op zee. Om de gasten én bemanning beter comfort te bieden en van meer gemakken te voorzien wordt het interieur van het schip gedurende een half jaar grondig verbouwd bij Da-Capo. De gezamenlijke ruimtes en de slaapvertrekken krijgen niet alleen een complete make-over, de indeling wordt aangepast en de kleurstelling van het interieur gaat van neutraal naar typisch Portugees.

Gedurende de renovatie zullen leerlingen van een aantal scholen worden uitgenodigd om de uitvoerders te interesseren in het mooie vak van scheepsmeubelmaker.

www.da-capobv.nl, www.deepwateryachts.com, www.d-k-s.nl