BLN-Schuttevaer haalt fel uit naar ketenpartners van de binnenvaart die ‘coronaclausules’ toevoegen aan vervoersovereenkomsten of van ondernemers verlangen dat zij beneden kostprijs werken.

De binnenvaart houdt Nederland in beweging, zo schrijft de binnenvaartbranche in een persbericht. Normaal gesproken omdat de sector jaarlijks negen miljoen vrachtwagens van de weg haalt. In tijden van de coronacrisis omdat de binnenvaart ervoor zorgt dat belangrijke producten zoals brandstoffen, (grondstoffen voor) medicijnen en grondstoffen voor de voedingsmiddelenindustrie vertrouwd en veilig worden vervoerd. Niet voor niets is de binnenvaart geoormerkt als vitale sector.
Binnenvaartbranchevereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer signaleert echter dat diverse businesspartners van de binnenvaart de huidige crisis misbruiken voor persoonlijk gewin. Ons bereiken signalen dat ‘coronaclausules’ worden toegevoegd aan vervoersovereenkomsten of ondernemers in het kader van teruglopend ladingaanbod gevraagd worden ver beneden kostprijs te werken.
In navolging van ministers Cora van Nieuwenhuizen en Wopke Hoekstra, die dergelijke praktijken eerder onomwonden veroordeelden, haalt ook BLN-Schuttevaer fel uit naar alle partijen die met deze aanpak een cruciale bedrijfstak de das omdoen. Deze situatie is onacceptabel.

Schril contrast
De coronacrisis zorgt over de hele wereld voor hartverwarmende initiatieven. Mensen worden inventief en kijken weer naar elkaar om. Overal worden projecten opgestart om ervoor te zorgen dat we deze situatie samen met zo min mogelijk kleerscheuren doorkomen. Des te schrijnender is dat de binnenvaartsector te maken heeft met partijen die een slaatje uit deze moeilijke periode proberen te slaan. Dit staat haaks op de woorden van minister-president om juist in deze tijd er voor elkaar te zijn.
De coronacrisis maakt dat er substantieel minder goederen vervoerd worden en daarmee neemt vanzelfsprekend het ladingaanbod voor de binnenvaart af. Dit gegeven wordt door diverse partijen misbruikt om vracht aan te bieden die zelfs onder kostprijsniveau ligt. Daarnaast duiken er overal ‘coronaclausules’ op die bijvoorbeeld stellen dat vervoerders geen recht op liggeld hebben op het moment dat het schip door omstandigheden buiten hun schuld niet gelost kan worden.

Tijd voor actie
Koninklijke BLN-Schuttevaer roept de businesspartners van de binnenvaart op zich juist in deze moeilijke periode te blijven conformeren aan de gebruikelijke spelregels, zoals die bijvoorbeeld zijn opgenomen in de Bevrachtingsvoorwaarden 2016. Binnenvaartondernemers wordt met klem aangeraden om niet akkoord te gaan met de wild-west-praktijken die momenteel de ronde doen en misstanden te melden via info@bln.nl.
Daarnaast is er bij minister van Nieuwenhuizen op aangedrongen deze situatie een halt toe te roepen. Niet alleen omdat de binnenvaart nú een belangrijke bijdrage levert aan de continuïteit van Nederland, maar ook omdat de sector op lange termijn een essentiële rol speelt in het terugdringen van de stikstofuitstoot én een cruciale bijdrage kan leveren aan de oplossing van het fileprobleem.